Solidaritetspepperkaker – Den beste oppskriften

Minstemann skal ha Solidaritetsdag på skolen, så han ble “dimmitert” fra hybellivet en dag denne uka for å være hjemme og bake pepperkaker.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg skal innrømme at det i år ikke stod pepperkaker på bakelista mi siden det er første året vi ikke har noen barn som bor hjemme.

Men pepperkaker er godt og når Minstemann kommer lykkelig hjem og forteller at på mandag skal vi bake pepperkaker, så er jeg med på den planen.

Siden vi var ferdig med vasking og flytting sent i går kveld, kom vi hjem når det var natt, så da laget jeg deigen i morges og lot den stå kjølig til i ettermiddag.

Copyright: Strikkekjerring

Nye pepperkakeformer er blitt kjøpt inn og vi er klare for å bake ut.

Av tidligere års erfaringer, vet jeg at pepperkakedeig kan bli steinhard og det kan være tungt å bake ut, så jeg forbereder Minstemann på at her skal han få bruk for musklene sine!

Men jeg tenker at jeg må prøve litt selv først for å se om jeg må ha i mer mel i deigen.

Vet du hva!

Den gikk lekende lett å kjevle og jeg trengte slett ikke å bruke ekstra mel heller.

Deigen satt ikke fast i bordet og det var lett å få kakene over på bakepapir.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg prøvde meg først med å ha mel på benken, men oppdaget fort at det var helt unødvendig.

Nedenfor er Minstemann i full sving og bakingen måtte dokumenteres i en chattegruppe med bilder.

Musikermannen foreslo å kjøpe ferdig pepperkakedeig, men da fikk Minstemann sjokk:

Pøh, Mammaaaaaa, hører du hva pappa sier eller????

Kakene ble også gode på smak og oppskriften er som følger:

Copyright: Strikkekjerring

 

PEPPERKAKER:

300 gram meierismør

4 dl sukker

2 dl sirup

Ha dette i en kasserolle og varm opp til smøret er smeltet.

Ta kjelen av platen.

2 dl fløte

1 ts ingefær

1 ts nellik

1 ts pepper, strøken

4 ts kanel

Rør fløten og krydderet inn i blandingen.

Sikt så i

2 ts bakepulver

900 gram hvetemel

Ha i litt og litt mel og rør godt mellom hver gang du har i mel.

Jeg hadde i alt melet, men du kan prøve deg fram og spare litt av melet hvis du vil.

La deigen stå kjølig noen timer slik at den er helt avkjølt og stivnet.

Sett stekeovnen på 175 grader.

Kjevle ut deigen og stikk ut kaker med pepperkakeformer.

Kos deg med å bake ut rare og fine fasonger av pepperkakene.

Noen av mine ble skakke og skjeve og det sa jeg til Minstemann.

Han svarte: Mamma, hadde det vært jeg som hadde laget dem, hadde du sagt at de var fine. <3

Så det gjør med andre ord ingenting om de blir litt skjeve og rare.

De smaker like godt likevel.

Legg kakene på et bakepapir og stek dem i ovnen 9-10 minutter til de begynner å bli lys brune.

 

Vi har hatt en riktig koselig bakestund i ettermiddag og det viste seg at Minstemann var en racer på å kjevle og bake ut pepperkaker.

Men det jeg ikke tenkte på, er at det blir ganske så mange pepperkaker av en deig og jeg mitt arme fjols, laget likesågodt dobbel deig!!!

Så nå når Minstemann mener han er ferdig med sin solidaritetsjobb, står jeg altså igjen med nesten halve deigen.

Jeg tenkte at jeg kunne jo lage dobbel deig, så bakte jeg til oss selv med det samme.

Minstemann har bakt det han skulle ha med seg og vel så det og enda har jeg masse deig igjen.

Ja, ja…

Jeg får skrive det bak øret slik at jeg husker det til neste år.

Du skal ikke se bort fra at det blir solidaritetsbaking da også. 🙂

 

HA EN FIN SOLIDARITETSKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

13 kommentarer
    1. Slutte med pepperkaker bare fordi det ikke bor barn hjemme??!!!! Den prøvde moren min seg på og da jeg var student. Jeg sto sent på kvelden lille julaften og bakte pepperkaker. Mamma gjorde ikke en slik tabbe igjen før vi barna hadde stiftet egne familier og hadde egen kakebakst.

      1. Ja, huff!🙈
        Det var visst ikke så smart tanke, nei.😅
        Pepperkakene er nå kommet i boks, så tradisjonen er ikke brutt.🤗

      1. Hele klassen har bakt og skal selge mat på solidaritetsdagen som hele videregående er med på.🤗 Flott gjort av dem og veldig hyggelig å få ha ham hjemme en ekstra dag med pepperkakebaking.🥰

    2. Det er veldig mange år siden jeg bakte pepperkaker. Det var da ungene var små . Jeg husker godt den steinharde klumpen som ble tatt ut av kjøleskapet ja.
      Det er godt du deler alle de fine oppskriftene du har. Jeg skal prøve noen av dem😍
      Hørtes ut som en fin bakestund dere har hatt i dag 😊

      1. Så hyggelig!🤗
        Håper du finner noe du liker.👍🏻
        Denne deigen var overraskende god å jobbe med og pepperkakene smakte godt også.🤩

      1. Ja, du sier noe der.🤗
        Det er noe med den pepperkakelukta i huset.
        Det hører liksom med til jul.🥰🎅🏻🌟

    3. Å, doble en pepperkakedeigoppskrift, nei, det gjør jeg ikke 🤣
      Skal heller ikke lage mer enn halve deigen av kakemenn om jeg skal bake med ungene igjen. Må stå og bake ut resten selv når de plutselig er ferdige 😁😄
      Barnebarna som har bakt med meg de siste årene 😀

      1. Det er akkurat det som er.🙈
        Man blir stående igjen alene og bake ut resten av deigen når de blir lei og det blir de jo lenge før deigen er slutt.
        Fatter ikke hva jeg tenkte på.😅🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg