Sokker uten vanlig hæl – Norsk oppskrift

Mange synes det er ett herk å strikke hæl på sokkene, men her slipper du det.

Copyright: Monas Heklekrok

Her har designeren laget en smart måte å øke og felle på. slik at man slipper å plukke opp masker og strikke hælfelling.

Det ser ut til at passformen er ganske så bra også.

Derfor er dette ett ganske enkelt sokkemønster å strikke.

Kul effekt oppå foten er det også, så når man strikker i 2 farger kommer dette godt fram.

Jeg er ikke kommet så langt at jeg har begynt på tynt sokkegarn i kassene mine, så jeg får bare holde ut og strikke restegarnsstrikk enda en stund.

 

MØNSTER: BEE TWISTED

GARN: FABEL, SILJA, SISU, MINI STERK, ALPACA LITEN STORM

STØRRELSER: KAN JUSTERES

STRIKKEFASTHET: 28 MASKER = 10 CM

 

Copyright: Strikkekjerring

For sikkerhets skyld så har jeg lagt opp til enda et restegarnspledd.

Det er en god grunn til det også.

Det andre rillepleddet jeg strikker i restegarn, krever 10 meter garn per runde har jeg funnet ut.

Da blir det en del korte rester igjen og de kan jeg bruke i ett slikt pledd.

Her skal jeg strikke ruter på skrå, som skal hekles sammen til slutt.

Mønsteret er enkelt:

Legg opp 3 masker og strikk 1 omgang rett.

Strikk 1 kantmaske og øk 1 maske i starten av hver omgang.

Når du synes ruta er stor nok, feller du 1 maske i starten på hver omgang til du har 3 masker igjen.

Fell av og fest trådene.

Da får jeg brukt opp absolutt alt garnet og ingenting blir igjen.

Jeg må bare passe på at jeg begynner og slutter med de korteste garntrådene.

Det er faktisk ganske gøy å prøve å finne ut hva man kan bruke alt garnet til.

I dag har jeg ikke fått tid til å strikke enda, men i kveld har jeg tenkt å bruke opp de små nøstene på restegarnspleddene.

Enkel strikk uten at jeg trenger å tenke.

Det er fint etter en hektisk uke når hodet er slitent.

Neste uke tror jeg blir litt roligere på jobb, så da får jeg sette opp tempoet og strikke mer av restegarnet.

Foreløpig har jeg ikke blitt fristet til å strikke andre ting, men hvor lenge det varer er en heeeeelt annen sak.

Omtrent som de fleste slankekurer det, he, he….

I morgen skal jeg veie og se hvor mye det er igjen av dette garnet og jeg håper det har minsket betraktelig!

 

NYT SØNDAGSKVELDEN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

8 kommentarer
    1. Takk for flotte oppskrifter. Ja, sokker er jeg ikke god på. Så kanskje dette hadde vært noe for meg.
      Skal sjekke mer etterpå.. Når jeg får tid igjen..Bare en liten tur innom heimen 🌺

    2. Kanskje jeg klarer å strikke disse også da 😄
      Fine sokker, og farger på strikkinga di ☺️
      For ikke å glemme den fine strikka halsen i forrige innlegg 😀👏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg