Politikk eller musikk??

Det er nå stor fare for at jeg hopper med begge bena inn i et betent ormebol, men jeg gjør det likevel.

Copyright: Heiko Junge/NTB

Eurovision Song Contest skal være en upolitisk konkurranse. De har selv gått ut og meldt dette og man kan bli diskvalifisert hvis man uttrykker politiske meninger fra scenen.

Eurovision har alltid vært et sirkus av merkelige kostymer og til tider rare sanger også.

Det er litt av vitsen med det. Vi følger med og akker oss over noen av bidragene de forskjellige landene har sendt av sted.

Norges bidrag har heller ikke alltid vært de beste.

Vi har vært både på topp og bunn.

Musikk er smak og behag, men vi har tross alt kunnet nikke gjenkjennende og sagt at Jo, den sangen som vant var den beste, eller i det minste bra.

Med all respekt å melde.

Det fins nok ikke mange mennesker i Europa som ikke har stor sympati med Ukraina og som mener at krigen er helt forkastelig.

Etter at jurystemmene var talt opp, lå Ukraina på en fin 4. plass, 91 poeng bak Storbritannia.

Men da folkestemmene kom, fikk de rekordmange poeng og Kalush Orchestra vant en soleklar seier.

Copyright: Heiko Junge/NTB

Norges bidrag, Subwoofer, lå langt nede på lista etter jurypoengene, men spratt mye høyere opp etter at folkestemmene var talt opp.

De har garantert gjort seg bemerket, men selv om jeg er patriotisk og heier på Norge, må jeg nok innrømme at det var andre land som hadde sanger som var veldig mye bedre.

Da begynner man jo å undres litt på om Norge har stor goodwill i Europa.

Etter stemmegivning å dømme, er stemmegivningen i Eurovision svært farget av politikk.

Nå vil jo slike ting bli vanskelig å bevise, men vi kan alle tenke vårt.

Kan det tenkes at Norge har stor goodwill i Europa på grunn av at Natolederen kommer fra Norge??

Jeg for min del stemte på Armenia.

Rett og slett fordi jeg elsket sangen.

Jeg likte også Tysklands bidrag og flere andre land hadde også gode musikalske bidrag.

Nå trodde jeg nok ikke at de kom til å vinne. Til det var de nok kanskje litt for kommersielle.

Men at de ikke kom høyere opp på lista er jo ikke så rart, hvis man skal la politikken bestemme hvem som skal få mest poeng.

I alle år har det vært gitt såkalte “vennskapspoeng” og stemmegivningen ble for noen år siden endret med bakgrunn i at de østeuropeiske landene (og til en viss grad de nordiske) kun stemte på hverandre.

Spania kom høyt opp på lista.

De hadde nok ikke den beste låten, men bar rumpe selger!

Men tross alt. Da var det om ikke annet artisten og opptreden som var i fokus. Ikke politikk!

Jeg synes faktisk at Låtskrivere og Artister fortjener respekt for den jobben de gjør.

Slik det er nå, kan det gjøre ett fett om du har en bra sang eller en god tekst.

Det har ingen betydning for hvor høyt opp på resultatlista du kommer.

Det eneste som betyr noe, er hvordan ditt eget land blir sett på av andre land i Europa.

Blir det riktig?

Skal vi la politikken farge andre konkurranser også?

Sport for eksempel?

Skal ikke den beste vinne?

Skal den som vi har størst sympati for vinne?

Nei, jeg drømmer meg tilbake til den tiden den beste låten vant.

Katherina & The Waves med “Love shine a light”, ABBA med “Waterloo”, Sandra Kim med “J´aime la vie”

var verdige vinnere i Eurovision Song Contest fordi de hadde den beste låten.

Nå må vi skjerpe oss! La ikke Eurovision og andre konkurranser bli politikk.

La musikk være musikk!

 

HA EN RETTFERDIG SØNDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

23 kommentarer
    1. Det var nok litt ekstra poeng til Ukraina pga situasjonen tror jeg da. Likte den svenske sangen, men ellers fulgte jeg ikke med hele tiden. På slutten var jeg så trøtt at jeg duppa mer av enn hva jeg så på tv hehe.🤗

      1. Uten tvil!
        Sverige hadde en bra sang og det var vel fortjent at de fikk mange poeng, selv om de nok ikke fikk så mange politiske poeng.
        En finfin søndag til deg.🤗🌸

      1. England var nok den som burde vunnet.🤗👍🏻
        Hvis det skulle vært rettferdig og upolitisk.🎼

    2. Nå fikk jeg ikke med meg før i dag, hvem det var som vant.. og min første tanke gikk i akkurat de banene som du tar opp her. Så takk, da er vi flere som hopper i et betent ormebol, tenker jeg.. 😊

      1. Ja, det kan godt hende.😅
        Jeg har stor sympati for Ukraina, men jeg synes vi skal la noen arenaer være fritt for politikk. Selv om vi sympatiserer med Ukraina, kan de ikke vinne alle konkurranser de er med i.

      1. Ja, musikk er smak og behag, men i år syntes jeg faktisk det var uvanlig mange gode artister og bra musikk. Da er det synd at resultatet skal være politisk forbundet.

    3. Så ikke showet. Har ikke hørt mange av sangene. Ukraina er nok politikk og ikke minst følelser, kanskje mer for landet enn for sangen. Jeg liker den norske sangen.

      1. Absolutt!
        Både følelser og politikk.
        Jeg håper likevel at musikken skal få lov til å få den plassen den er ment å ha i denne konkurransen.😊

    4. Jeg er veldig glad for at du tør å ta opp dette her. Egentlig kan man si at det var avgjort før det begynte fordi det var igjen tvil om hvem som kom til å vinne. Nå leste jeg at Ukraina kan faktisk bli diska. https://sol.no/video/ukraina-med-beskjed-etter-opptreden/vDG1Ymat
      Så vi får se. Jeg syntes sangen deres var så der, slettes ikke den verste men langt i ra den beste. Jeg ble glad av å høre Moldavias bidrag.

      Jeg kjente litt på en sånn snål følelse da jeg så et intervju for et par dager siden på tv hvor de intervjuet en dame fra Ukraina som har bodd her i en stund og hun sa det på en måte som at jeg satt med en følelse av at hvis ikke Ukraina vinner så viser ikke verden sin støtte, ( noe i den duren, husker ikke ordrett) Men verden har jo vist sympati lenge før mgp.

      1. Ja, litt synd er det også for de andre landene. Utgangspunktet blir ikke likt. Vi viser vår støtte og sympati til Ukraina, men å la dem vinne på grunn av sympati synes jeg er merkelig. Hvis det skal være slik, mener jeg Eurovision Song Contest har utspilt sin rolle. Da må helt andre verdier legges til grunn enn det er i dag. De sier selv at det ikke skal være en politisk konkurranse og da må de stå for det.🌸 Takk for dine innspill.🦋

    5. Helt enig. Det er helt klart gått mye politikk i dette. Ukraina hadde ikke, etter min mening, den beste låten i år. Her tror jeg nok det gikk mange sympatistemmer til Ukraina. Litt synd at ikke folk klarer å skille mellom en låt til et land og landets situasjon. Man kan jo ha all sympati med et land i krig, uten nødvendigvis å måtte like låten deres i en sangkonkurranse. Vel, det er nå min tanke om saken. Mulig jeg er helt på jordet!!
      Er forresten enig i at England burde vunnet. Det var en del gode låter, og Moldovas bidrag var en skikkelig gladlåt. Haha!
      Vel, vi får se hvor neste års melodi grand prix blir avholdt.

      1. Ja, det kommer nok til å knytte seg spenning til hvor og hvordan neste års finale skal avholdes. Jeg skjønner ikke at det må knytte seg politikk til en slik konkurranse. Det føles veldig merkelig. Det er jo ingen som ikke viser sympati ovenfor Ukraina selv om man ikke lar dem vinne av sympati.

    6. Ble ikke overrasket over at Ukraina vant, men synes ikke de hadde den beste låta. Så det ble nok mange sympatistemmer.
      Jeg synes som deg at dette burde være et program og en konkurranse som gikk på musikk og låt. Ikke politikk, men det har blitt forandring på det.
      Vi har fått med oss alle sangene på programmene på tv, men så ikke finalen, for vi var for trøtte og slitne begge to.
      Orker ikke se på også ødelegge flere dager etterpå. Tåler ikke å være oppe så sent 😄

      1. Nei, det kan nok fort straffe seg å ta av nattesøvnen din.😅
        Jeg mener det blir galt at resultatet er avgjort på forhånd av sympati.
        Da er det jo ikke vits i å avholde konkurransen.

    7. Jeg likte faktisk Ukrainas låt veldig godt, det gjorde jeg i fjor også. Så muligens er jeg litt sær i musikksmaken min. Likte også Frankrikes bidrag i år. Nå har jeg alltid hørt at til tross for at konkurransen ikke skal være politisk, har den mer eller mindre alltid vært det. Jeg satt faktisk oppe til programmet var ferdig, til tross for at jeg ikke er så fryktelig interessert. De beste sangene får du andre steder :).

      1. Ja, det var nok mange som likte sangen til Ukraina.😊Musikk er smak og behag.🎼🎸
        Favorittlåtene mine finner jeg nok neppe i Eurovision Song Contest.😜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg