Plantefarging – Trinn for trinn

I dag har jeg plantefarget litt garn.

Garnet jeg har farget er hvit Fjord, altså rent ullgarn.

Jeg fant litt tørket steinlav i skapet, som jeg har sanket tidligere.

Underveis tok jeg litt bilder for å vise hva jeg gjorde.

Steinlav kan du farge med uten å beise garnet på forhånd.

Start med å knyte noen løse knuter et par steder rundt hespet. Da blir det ikke så mye vase på garnet, mens du beveger på det.

Du trenger en litt stor kjele av rustfritt stål eller emalje.

Legg garn og steinlav lagvis i kjelen. Du kan bruke tørket steinlav eller fersk.

Fyll opp med lunkent.vann. Du kan koke fargesuppe av steinlavet først, men da vil fargen bli svakere.

Jeg bruker en slik kokeplate, siden kasserollen ikke virker på induksjonsovnen vår.

Disse kokeplatene er kjekke å bruke. Da kan du også stå ute og koke og det kan være en fordel hvis du bruker kjemikalier eller stoffer som lukter.

Ha i nok vann til at garnet flyter fritt.

Du trenger også et termometer å måle med. Slike som du bruker når du koker drops passer fint.

La temperaturen komme opp til 90 grader og hold den der i 1 time. Beveg litt rundt på garnet av og til,  slik at fargen ikke blir skjoldete.

Ikke la temperaturen komme opp i 100 grader eller over. Da kan garnet bli sprøtt.

Du kan nå velge om du vil la garnet ligge i vannet til det kjølner, eller om du vil ta det opp og skylle garnet.

Hvis du tar det opp med en gang, start med å skylle i varmt vann og la skyllevannet gradvis bli kaldere.

Slik så det ut da jeg tok det opp i vasken.

Det er veldig mye rusk i garnet av steinlavet, så det er en møysommelig jobb i skylle det ut.

Jeg skyllet ut mye og tok det deretter ut og ristet det ute. Da får du ut mye rusk av garnet.

Når du har skylt garnet flere ganger og fått ut så mye rusk som mulig, henger du det opp til tørk.

Du kan også riste garnet og plukke ut det siste når garnet er tørt.

Slik ble fargen. Fin, ikke sant????

Jeg hadde ikke så mye steinlav, så fargen ble ikke så veldig mørk.

Du kan også farge et nytt hespe i fargebadet. Denne fargen vil i såfall bli lysere, men passe fint sammen med den første. Du kan også etterbeise med for ekspempel jern for å få en mørkere og annerledes nyanse, men jeg synes denne ble fin.

I morgen skal jeg farge med beiset garn og blåtre.

Titter du innom, så får du se resultatet av det.

 

 

2 kommentarer
    1. Fjord garn fra Hillesvåg mente jeg inneholdt 20 % nylon, kanskje derfor det ikke ble så mørkt?

      1. Ja, Fjord inneholder 20 % nylon. Det kan godt hende det har noe å si for opptaket av farge. Jeg har farget med steinlav før og da hadde jeg mer mengde sammen med garnet, så jeg tror det også har hatt noe å si for hvor mørk den ble. Morsomt er det uansett å farge og hvert fargebad blir helt unikt. Ha en riktig fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg