Plantefarging med blåtre

I dag har jeg plantefarget med blåtre.

Jeg har først forbeiset garnet med alun. Etterpå kokte jeg fargesuppe på blåtre et par timer.

Så silte jeg fargesuppa, fylte på med mer vann og lag garnet opp i fargesuppa og økte temperaturen til 90 grader i 1 time.

Jeg skylte garnet godt og kjølte ned fargesuppa en stund, før jeg la oppi mer garn.

Det ble en flott lillafarge og i fargebad nr 2 en litt lysere variant.

Det var så mye farge igjen at jeg helt sikkert kunne farget en gang til og fått en helt lys lilla farge.

Garnet inneholdt så mye fargestoff at det var vanskelig å skylle ut alt. Etter å ha skylt lenge, vasket jeg det en runde i vaskemaskinen på ullprogram for å få ut det siste. Jeg er litt redd at fingrene hadde fått farge av å strikke med, så jeg fant ut at det var greit å vaske det en runde for å få ut overskuddsfargen.

Jeg har fått pottet om tomatplanten slik at den fikk en større krukke. Nå har den fått plass til å vokse.

Dagen i dag har blitt brukt til rundvask av kjøkkenet. Det tar så lang tid at hele dagen er blitt brukt. Det tar lang tid å vaske stekeovnen og rydde og vaske inni alle skap og skuffer. Det er godt å få ryddet og vasket og kastet litt også.

Nå er det ryddig og rent på kjøkkenet.

Været har heldigvis roet seg i kveld og vi har vært ute og fått satt opp boblebadet. Nå er det fylt opp med vann, så i morgen er det nok blitt så varmt at vi kan bade. Gleder meg!

I kveld håper jeg at jeg skal komme så langt på Stryta at jeg kanskje får felt av. Da får mannen ny genser.

Minstemann har funnet fram sesong 1 av Lars Monsen, så nå skal vi benke oss i sofaen og spise kveldsmat.

 

Ha en knallfin kveld!

2 kommentarer
    1. Så flott farge😊men jeg lurer på hva blåtre er. Synes det er spennende med farging. Er det ren ull du har brukt? Jeg har samlet avokadoskall i fryser’n. Det skal visstnok gi rosa farge!

      1. Blåtre er fra tre som vokser i Sydamerika, India og andre land. Jeg har brukt et garn med 80 % ull og 20 % nylon.
        Det er spennende med plantefarging. Høres artig ut med avokadoskall. Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg