På turné i storm

Været i nord skifter fort. Fra nydelig høstvær til storm på bare et lite øyeblikk.

Copyright: Strikkekjerring

Når man da skal reise så langt ut i havet som det er mulig å reise, må man sjekke at båten går.

Ikke bare utover, men også innover igjen etter endt oppdrag.

Musikermannen har jo lagt opp til at det skal være flere oppdrag på en dag, kan du skjønne.

Lediggang er rota til alt vondt tenker han visst.

Copyright: Strikkekjerring

Man kan ikke være pinglete for å ta en slik heisatur i storm.

For meg er det dagligdags å være svimmel og kvalm, så turen med ferga utgjorde ingen forskjell for meg, ha, ha…

Det er faktisk vanskelig å vise hvor dårlig været er, siden vi sitter høyt oppe i ferga og bildene blir tatt ovenfra.

Når man først skal besøke Træna for første gang, synes jeg faktisk det er mest spennende å se den i skikkelig ruskevær, slik at man får sett hvordan naturkreftene kan herje, men samtidig så klorer folk seg fast her ute i havgapet.

Her må det bo de mest hardbarka folk som fins.

Det er ikke for hvem som helst å bosette seg her ute.

Copyright: Strikkekjerring

Vi ble vel tatt imot på stedet hvor Musikermannen holdt konsert og her var det mange med fine sangstemmer, vil jeg bare si.

Etter konserten var det tid for å se seg litt rundt.

Vi er vant til mye skog hos oss, men her er det så forblåst at det er mest bare småkratt rundt omkring i små dalsøkk der de kan søke le mot vinden.

Disse fjellene her er svært karakteristiske og kanskje det man forbinder mest med Træna.

Copyright: Strikkekjerring

Likevel er det nok Trænafestivalen som virkelig har satt Træna på kartet.

Hvis du ser et litt mørkt område til venstre av fjellene, så er det her du finner Kirkehelleren.

En gigantisk grotte hvor det har vært holdt de mest fantastiske konserter.

Musikermannen har faktisk spilt der en gang i en 60-års dag.

Inni der er det en helt fantastisk akustikk og man skulle nesten ikke tro at det var mulig å arrangere en så stor festival på denne lille øya med sine knappe 500 innbyggere, men det gjør de altså!

Copyright: Strikkekjerring

Tiara er selvfølgelig med på turneen og skal luftes stadig vekk.

Jeg kan love dere at her må man holde på hatten når man er ute for her BLÅSER det!

Man kan bare glemme å gre håret for det er helt bortkastet tid.

Copyright: Strikkekjerring

Her ligger også det nydelige Petter Dass-kapellet.

Det må være det minste kapellet jeg har sett noengang!

De har en stor kirke også fant jeg ut etterhvert.

Jeg lurte virkelig på om de hadde bare dette kapellet.

Da ville det jo tatt hele søndagen hvis de skulle holdt konfirmasjon.

Det er jo ikke mulig å være mer enn 1 familie av gangen inni der.

Copyright: Strikkekjerring

Etterhvert kom vi oss med ferga innover og neste stoppested var nydelige Onøya.

Her har vi faktisk vært på strikkefestival flere ganger og hatt ansvaret for lys og lys på konserter og foredrag.

Men denne gang skulle vi altså ha konsert her.

Copyright: Strikkekjerring

Publikum satt klare når vi kom og Musikermannen likte seg ekstra godt her da han så at det var en stor overvekt av festpynta damer i lokalet.

Der var det fest med Rekeaften og mye god drikke, så stemninga var svært god allerede tidlig på ettermiddagen.

Da fikk Musikermannen god drahjelp, kan du skjønne, så han ble revet med og spilte den ene slageren etter den andre, mens han innimellom virkelig dro på med skrønhistoriene sine.

Publikum både lo og sang med, så her ble det god stemning!

Copyright: Strikkekjerring

Etter konserten satt vi tilbords med publikum og fikk servert rekesmørbrød (med håndpillete reker såklart), karbonadesmørbrød, kaker, kaffe og likør.

Her var det ikke spart på noe, skal jeg bare fortelle dere!

Vi var så mette at det var såvidt vi klarte å velte oss inn i bobilen og sette kursen hjemover.

Vi var hjemme kl 23 i går kveld og var enda så mette at vi trengte slett ingen kveldsmat.

Nå er turneen over og det er tid for en liten oppsummering.

Musikermannen har skrytt av det glamorøse turnelivet og jeg har tenkt at han er svært fæl til å overdrive, men jeg må bare virkelig si at det var mer glamorøst enn jeg hadde sett for meg.

De som bor på disse stedene lever virkelig det søte og luksuriøse liv.

Det er bare ett problem.

Vi er nå blitt så bortskjemte på god servering at nå sitter Musikermannen og skuler på meg og forventer åpenbart å få servert frokosten sin.

Men der kommer han til å gå 5 på.

Nå er det nemlig tilbake til striskjorta og havrelefse og jeg tenker at når han blir sulten nok, finner han nok veien til brødboksen.

En stor takk til Lurøy og Træna kommuner som har tatt vel imot oss.

Vi kommer snart igjen!

 

HA EN GLAMORØS FREDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

20 kommentarer
      1. Anbefales!🤗
        Det er garantert vakkert med stille hav og sola i havgapet, men det har sin sjarm i storm også.🤩

        1. Jeg liker vær! Vi på østlandet har jo ikke skikkelige stormer. Så jeg drømmer om å oppleve noen skikkelige stormer i havgapet en gang.
          Vi tok sommerferien på Bud i Møre og Romsdal en gang. Det var litt vær da, stiv kuling på Atlanterhavsveien. Jeg gikk rundt der og blåste nesten bort. Litt av en opplevelse.
          Skikkelig storm har jeg aldri opplevd. (Mulig jeg ikke skal ut på havet i ruskevær, for jeg er ikke sjøsterk…)

          1. Kan nok være best å holde seg land når det stormer hvis man ikke tåler høye bølger.😅 Det er likevel noe fasinerende over å se naturkreftene herje, så da er det kjekt at vi fikk smake litt av det ute i villhavet.💪🏻😊

    1. For noen fantastiske opplevelser du og dere har hatt på kort tid! Træna kan være temmelig forblåst, har jeg hørt, men fjellene er virkelig flotte! Det er spennende med naturkrefter, men litt skummelt også. Jeg har ei venninne som tilbragte mye av barndommen sin på Onøya.

      1. Det har vært 3 fantastiske dager.🤩
        Onøya er den øya som ligger nærmest fastlandet. Der er det virkelig fint og frodig.☀️😍

    2. Musikermannen fortsatte å holde stramt program skjønner jeg 😉 Jeg har ikke vært på Træna sjøl, men kjenner et par som var der oppe før pandemien, og som gjerne vil tilbake igjen. Vi har fått kraftig vind her i Oslo også i dag, men jeg går ut fra at det er roligere enn der dere var. Ha en fortsatt fin fredda, klem 🤗

      1. Jo, det merkes ekstra godt når man er ute på åpent hav. Det har vært et stramt program, men veldig hyggelig å få sett mange nye steder.🤗

    3. For en hærlig turné med masse opplevelser 🤩 Træna virker så utrulig vakker, så det er et sted som står på “to-do”lista mi.. en eller annen gang 😊 Ha en flottersfin kveld videre og riktig god natt etter hvert.

      1. Den og de andre øyene her må du ha på to-do lista di.🤩Du reiser dit gratis med ferge nå. Før var en slik tur svindyr.🙈

    4. Wow så flott det ser ut på TRÆNA!!! Fantastisk spennende sted. Og “artig” å komme dit i slikt ruskevær på en måte…. hehehe
      Turneen går sin gang!
      God lørdag 🙂

      1. Det er helt nydelig på Træna og absolutt mest spektakulært i dårlig vær.🤩
        Anbefaler en tur ut i øyriket her med bobil. Fergene er gratis, så nå er det billig å reise dit. Men jeg ville nok holdt meg unna akkurat mens det er festival der.🙈😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg