På jakt etter våren.

Etter jobb i dag skinte sola og da gikk jeg rett ut på tur med hunden.

Copyright: Strikkekjerring

Selv om det har vært en lang vinter og kaldt ute, håpet jeg å finne litt tegn på at våren er på vei.

Sannelig kan man se at det snart kommer blad på trærne.

Hvis vi nå får en varmværsdag, så kanskje bladene spretter ut.

De står hvertfall klare til å gjøre skogen grønn.

Jeg er jo også samtidig på jakt etter egnede materialer for sanking av planter til plantefarging.

Jeg venter en pakke i posten med mer alun til beising og litt plantematerialer til farging.

Copyright: Strikkekjerring

På en skogsvei fant jeg noen gule og røde primula som stod i blomst.

Det er definitivt et vårtegn!

Man kan se at det begynner å titte fram litt andre grønne blad og vekster også.

Linerla så jeg også, men den rakk jeg dessverre ikke å ta bilde av.

I skogen høres det godt at det er mange trekkfugler som er kommet tilbake.

Det er et yrende liv og mange forskjellige fuglelyder høres.

Copyright: Strikkekjerring

Marikåpa har også begynt å dukke fram.

Jeg skal vente til den blir litt større, men jeg har tenkt å sanke av den for å plantefarge med.

Dette er også en urt som har veldig mange forskjellige egenskaper.

Den blir gjerne kalt en kvinneurt siden kombinasjonen av garvestoffene og bitterstoffene har en balanserende og regulerende effekt i kvinnekroppen.

Urtete av marikåpe styrker livmoren og kan hjelpe kvinner til å få en god fødsel.

Den kan brukes til veldig mange forskjellige kvinneplager og hjelper mot veldig mye annet også, som magekatarr, kutt, sår, eksem, betennelser i munnen, sår hals, betente øyne, sterilitet og revmatisme.

Det er spennende å lese om hva planter ble brukt til før i tiden og mange av plantene brukes også til legemidler og i kosmetikkbransjen også nå.

Jeg har aldri smakt urtete av marikåpe, men kanskje jeg skulle prøvd det?

Copyright: Strikkekjerring

I hagen er jammen rabarbraen begynt å titte opp.

Om ikke så mange ukene kan jeg lage rabarbrasaft, dessert, syltetøy og kaker.

Rabarbra er kjempegodt synes jeg.

I år skal jeg huske på å lage saft på plastflasker slik at jeg kan fryse dem.

På glassflasker blir den ikke like holdbar og må brukes opp ganske raskt.

Musikermannen lagde ferdige snikene i går, så nå er han dratt ut på prøvetur med båten.

Nå er det bare og vente og se om alt virker som det skal og det blir fangst.

Jeg får bare krysse fingrene og håpe på fisk til middag i morgen.

Nå skal jeg ta fatt på sokk nr 2 og se om jeg kommer litt videre mens jeg ser på Sommerhytta.

 

NYT KVELDEN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

6 kommentarer
    1. Ikke vanskelig å få vårfølelse når man er innom bloggen din. Interessant å vite litt om hva planter kan brukes til, kunnskap vi i våre dager ikke har lenger. 🙂

      1. Kunnskapen om egenskapene til plantene forsvinner mer og mer dessverre.🥺
        Her kunne vi nok vært flinkere til å ta dem i bruk.🤩👌🏻

    2. Så godt at våres hos deg. Gjorde det visst her også. Men nå snør det. Hadde mer garn enn jeg trodde. To kott er tømt for garn.. i tillegg makulerte jeg en en mengde gamle kvitteringer. Nå skal det vaskes inni kottet, og kassene skal på plass. Garantert kjøpestopp her nå. Nyt våren!

      1. Det er kaldt her også og litt snø i lufta i dag igjen, men våren tvinger seg fram.🤗🌱🌸
        Så de kassene dine, ja.🫣😅
        Du har litt å jobbe med du også.😂👌🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg