Lekkert sjal – Oppskrift

Har du liggende en del slike veldig fine hesper med garn?

Copyright: Karen S. Lauger

Du vet slike du har 100 gram av, kanskje håndfarget og med løpemeter på 400?

Det er ikke alltid like lett å finne et sjal eller annet prosjekt som kan passe til det,  men her er det et supert sjal hvor du har nok med 100 gram av det fineste garnet ditt.

Kanskje du har noen perler også liggende?

Da kan de også strikkes inn her og gi litt ekstra stash på sjalet ditt.

Mønsteret i seg selv er ganske så enkelt og er på dansk, så det får du til.

Her er mønsteret lagret til jeg kommer til de fine hespene mine i garnkassene.

Copyright: Karen S. Lauger

 

MØNSTER: PERLEPOP

GARN: BY EMRA ANGEL ELLER ANNET FINT GARN MED 400 LØPEMETER

PINNER: 3.5 MM

STRIKKEFASTHET: 22/10

 

Jeg er godt i gang med arbeidsdagen.

Jo, jeg vet at det er arbeidernes fridag, men det gjelder nok ikke i vår bransje.

En del restauranter og kafeer har stengt i dag og en del andre Helligdager og det er mange ganger fordi det ikke lønner seg å betale tilleggene som de ansatte naturlig nok har krav på slike dager.

Man kan liksom ikke si til kundene at i dag må du betale dobbel pris for maten siden det er Helligdag.

Det går ikke.

Men for oss som eier egen bedrift og ikke tar ut slike tillegg, kan man ha åpent slike dager.

Noen bedrifter har åpent og tenker at det får heller våge seg at det kanskje blir underskudd denne dagen og kanskje de har andre ting som gjør at de kan holde åpent.

Likevel tenker jeg at dette er en svært viktig dag.

Det er bra at både arbeidsforhold og lønn er kommet i ordnede former i de aller fleste bransjer og det sikrer trygghet for arbeidstakerne og ikke minst unngår man veldig mange ulykker med at sikkerhet og overtid er ivaretatt.

Her har vi våre forfedre å takke som stod på barrikadene når det trengtes.

Enda har vi en vei å gå når det gjelder likelønn og at de lavtlønte for utjevnet forskjellene.

I tillegg dukker det opp nye yrker som krever at det regelverk settes i system.

Selvfølgelig kan ikke alle stenge slike dager.

Helse og sikkerhet er viktig, så både i helsevesenet og politi og brannberedskap må gå sin gang selv om det er Helligdager.

Takk og lov for det!

Nå skal jeg fortsette med desserter, middag og gulvvask hos meg.

 

HA EN RIKTIG FIN 1. MAI!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg er veldig glad i sjal/skjerf og bruker det hele året, også om sommeren. Dette her var veldig søtt og ser heller ikke så tjukt ut. I yngre dager var jeg av de som sto på barriadene, og deltok på arrangement på første mai. Det vil alltid være yrker som må være på jobb på sånne dager som i dag. Jeg er vokst opp med en far som jobbet for Sporveien, og kjørte t-bane og senere jobbet med å holde orden på alle banene. Han måtte jobbe på mange av disse offentlige fridagene 😉 Ønsker deg en fortsatt fin 1 mai, klems 🤗

      1. Dette blir ikke så tykt, så det passer fint nå fremover.🤗🧶👌🏻
        Det er fint at vi har 1. mai markeringer. Her er det for små forhold til at det blir arrangert noe, så de fleste ser nok på denne dagen som en fridag.😅

      1. Ja, det er en fordel med litt tynnere garn til sjal nå på våren og til sommeren.🤗🧶🌞

    2. 1. mai er en merkedag her. Vi har skikkelig feiring med 3 tog. Det første kl. 08, morgentog m/ flaggheising. Kl. 11 er det barnetog, med kino etterpå og kafeteria.
      Kl 15 er hovedtoget m/ flaggborg, faner og paroler. Vi har to korps som gjør en fantastisk jobb i all slags vær.
      Så er det sjølsagt hovedtaler og apeller.
      17. mai er det samme oppskrift med antall tog, men resten med 17.mai preg. Mange ildsjeler her.
      Idag er første gang eg ikkje møter. Da ser eg vekk fra de 2 pandemi åra. Da var det digital feiring. Nå er det en rygg som krangler på alt eg vil, pluss dårlig pust som gjør at eg må ta et valg. Så da blei det sånn. Trasigt, men sånn er livet akkurat nå.
      Ha en fin dag.

      1. Fantastisk!🤗🤩
        Det er flott at 1. mai markeres skikkelig.
        Her er det for små forhold for at det markeres, så for de fleste er det nok bare en ekstra fridag i dag.😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg