Kjøpe VS Lage – Hvordan gikk det??

Som flere av dere kanskje husker, satte jeg meg ett mål om å kjøpe minst mulig klær i 2022 og heller lage mest mulig selv.

Copyright: Strikkekjerring

Tanken var å bli mer bevisst på hvor mye klær vi kjøper og om vi virkelig trenger det?

I tillegg synes jeg jo så klart det er mest morsomt å lage klær selv.

Da får man også noe unikt som ikke alle har.

Nå er det tid for sannhetens time og se hvordan det faktisk gikk.

Først må jeg se på hva jeg har kjøpt til meg selv i år.

Jeg har kjøpt og fått:

1 genser (som jeg ikke klarte å gå fra i butikken)

1 ullsett (fått i julegave, regnes som 2 deler)

1 julepysjamas (regnes som 2 deler)

1 T-skjorte, fått i julegave

2 kjoler

Totalt ble det altså kjøpt og fått 8 ting til meg

Copyright: Strikkekjerring

Så var det Musikermannen da.

Han har kjøpt og fått følgende:

1 T-skjorte (fått i julegave)

1 Ullsett (fått i julegave, regnes som 2 deler)

1 bukse

2 skjorter

1 julepysjamas (regnes som 2 deler)

Totalt 8 ting på ham også, faktisk.

 

Hva har jeg så laget til oss selv??

Copyright: Strikkekjerring

Til oss selv ble det laget:

8 par sokker/lester/ankelsokker

1 par sydde skinntøfler

1 par sydde skinnvotter

3 gensere

1 vest

2 jakker

1 skjerf

1 par votter

1 lue

Totalt 19 ting.

 

Det vil si at jeg klarte målet mitt det!

Jeg lagde mer enn jeg kjøpte og jeg kjøpte heller ikke mer enn jeg hadde bruk for.

Muligens hadde jeg nok overlevd uten å kjøpe 2 kjoler og den genseren når jeg tenker meg godt om…..

Det jeg ikke er så fornøyd med er at jeg ikke fikk sydd noe på symaskinen min.

Det hadde jeg store planer om, men det gikk faktisk rett vest.

Det har jeg et stort potensiale for å få gjort noe med.

Litt av årsaken er at vi brukte mye av tiden til å pusse opp stua og kjøkkenet og hobbyrommet ble nedprioritert å få gjort noe med.

Men jeg har stående klar hobbyplatene slik at jeg skal få opp maskinene mine på hobbyrommet.

Forhåpentligvis i begynnelsen av 2023.

Men alt i alt er jeg fornøyd med prosjektet mitt.

Jeg ble mer bevisst på hva jeg kjøpte og tenkte mer over klesforbruket vårt.

Det tenker jeg at jeg skal fortsette med til neste år også.

Det har nok både vi, økonomien og miljøet godt av!

Akkurat nå blåser det til tider orkan i kastene ute og vi er strømløse.

Vi har hentet fram aggregatet, slik at vi har internett og Tv, men det er ikke mulig å få laget mat og slikt.

Det er ikke aggregatet stort nok til.

Så får vi bare håpe at det ikke varer så lenge før strømmen kommer tilbake.

 

HA EN STRÅLENDE ROMJULSKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

13 kommentarer
    1. Slett ikke verst. Jeg kjøpte en t skjorte, bukse og kjole. Kjøpte også piggsko siden jeg er redd for å falle. Er jo benskjør og må være forsiktig.
      Meldt kraftig vind, men vet ikke om vi merker det. Skal til byen lørdag og feire nyttår og se raketter. Håper været er bra da. Kjipt med strømmen, kanskje den er kommet tilbake nå.

      1. Da var du enda flinkere enn meg.🤗🤩
        Men det er litt fint å ha fokus på hvor mye man kjøper.🤗
        Strømmen er heldigvis kommet igjen nå.🤗

    2. Godt jobba 👏👍. En fin ting å være bevisst på for miljø (klesindustrien er versting). Jeg har også mål om å sy litt klær neste år. Kan ikke stort, men siden det er gøy å lære, så skal jeg nok få til noe 😊.

      1. Jeg kunne nok vært enda flinkere, men jeg er glad for det jeg fikk til, tross alt.🤗 Å sy klær selv er morsomt.🤩
        Det håper jeg at jeg får mer tid til å 2023.🥰

    3. Supert 😃 Du har vært kjempeflink 👏
      Jeg har også et prosjekt med å lage mesteparten av mine egne klær. Må få i gang symaskinen igjen over på nyåret ja. Akkurat nå er det strikkesokker jeg trenger, og holder på med. Det er gøy å ha noe ingen andre har ja 😊
      Håper dere får stømmen fort tilbake 🥰

      1. Det er hvertfall fint å ha fokus på hvor mye man kjøper.🤗
        Du får nok sydd betydelig mer i 2023 når du nå er kommet inn i nytt hjem.🥰🤩

    4. Flott altså, var spent på det prosjektet og det klarte du/dere med glans..
      Det er overflod med klær fo de fleste..
      Men så er det fristelser da, men det er mye mer gøy å lage noe ingen har..
      Strikke litt på måfå og kule farger! Det synes jeg er artig..
      Kos dere med lys og stemning, men strøm trenger man jo etterhvert da..

      1. Det gikk fint, selv om jeg sikkert kunne vært enda flinkere og jeg skulle ønsket jeg kom i gang med mer søm.🤗
        Uansett er det et fint prosjekt å ha fokus på hvor mye klær man kjøper.🤗🤩

      1. Det er jeg veldig fornøyd med.🤩
        Jeg kunne sikkert vært enda flinkere, men jeg er uansett blitt mer bevisst på hvor mye vi kjøper.🤗🥰

      1. Det er hvertfall fint å være litt bevisst på hva man kjøper av klær, så blir det kanskje ikke så mange bomkjøp også.🤗👍🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg