Kjærringsjalet – Gratis oppskrift

Storsjalet var ett av de viktigste plaggene en dame eide i gamle dager.

Copyright: Mette Rørbech

De aller rikeste hadde jakker og fine klær, mens arbeidsfolk og de som ikke hadde så mye penger, hadde gjerne storsjal.

Sjalet strikket de selv i hjemmespunnet ull og varmet veldig godt på kalde dager.

Det fins utrolig lite informasjon om hva fiskerkona i Nord-Norge hadde på seg.

Det er tydelig at det er lite interessant å skrive om “vanlige” folk og hverdagsklær.

Dette bildet over her er dansk og viser en kone som har på seg et storsjal.

Det er dette bildet mønsteret til Kjærringsjalet fra 1897 har tatt utgangspunkt.

Copyright: Mette Rørbech

Et helt nydelig sjal, spør du meg!

På strikkelista mi har det i lang tid stått Kjærringsjal og om ikke så lenge skal jeg i gang med å strikke meg et storsjal.

En Strikkekjærring kan ikke være uten ett Kjærringsjal, så klart!

Ett storsjal skal være stort nok til at det kan krysses foran og knytes bak.

På den måten sitter det godt på slik at man har hendene fri til å jobbe og i tillegg ligger det dobbelt flere steder og på den måten holder man varmen i all slags vær.

Copyright: Mette Rørbech

Sjalet har mange fine detaljer.

De fleste gamle storsjal var nok bare rillestrikket.

Men dette storsjalet her har ikke bare detaljene for at de skal pynte opp.

Det er flere grunner til detaljene.

Kanten blir veldig elastisk og ligger derfor fint rundt skuldrene og blir lettere å knyte.

Kanten øverst kan du brette opp rundt nakken eller la ligge dobbelt rundt nakke og skuldre.

Copyright: Mette Rørbech

Et storsjal må være stort nok til at det kan krysses foran og knytes bak.

Dette storsjalet måler 220 cm fra spiss til spiss og på midten er det 72 cm langt.

Det er ett sjal som krever 8-900 meter garn, så dere kan skjønne at det hadde stor verdi for eieren i sin tid.

Garn var en ressurs som mange skulle ha sin del av i familien.

Det trengtes garn til både votter, sokker og alt det andre som alle trengte i løpet av ett år.

De måtte sitte mange timer og spinne for å få garn nok til ett storsjal.

Copyright: Mette Rødbech

Jeg kunne strikket meg ett helt enkelt rillesjal, men jeg har lyst på dette med litt detaljer på, så ett Kjærringsjal skal det bli en dag i fremtiden.

Det skal strikkes i norsk ull.

Hvis du har lyst til å sette i gang, så kan du laste ned mønsteret gratis og sette i gang.

 

Mønster: Kællingesjal 1897

Garn: Filcolana Gotlandsk Pelsull

Pinner: 3.5 mm

 

Jeg har en travel dag foran meg, så strikking blir det lite tid til i dag.

Flere kaker skal bakes og mye handles inn og forberedes til minnestund i morgen.

 

HA EN TRAVEL TIRSDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

8 kommentarer
      1. Det skjønner jeg godt.🤩🥰
        Det er et stort arbeid, men jeg har definitivt lyst på det, så da må det strikkes.💕

    1. Dette sjalet har også jeg veldig lyst å strikke. Skaffet mønsteret for noen år siden. Kanskje det er på høy tid å strikke seg et sånt. 🙂 Syns det er veldig fint med borden nede på det. Vet ikke helt hvilket garn man skulle bruke….du nevner norsk ull, tenker du da på finull fra Rauma, eller har du noen tips å komme med?

      1. Jeg synes også det er helt nydelig og det har stått på strikkelista mi ei stund.🤗🧶Jeg har tenkt litt på norsk pelsull: Tinde fra Hillesvåg, men har ikke bestemt meg helt enda.🤗

    2. Flott med en sånn sjal. Liker sjal jeg, men har to som jeg heklet for en tid tilbake. Tenker du er travel i dag angående alt som må gjøres.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg