Julemagi – Gratis norsk mønster

Nå starter den fineste tida – Adventstida.

Copyright: Garnstudio

Vi kan endelig begynne å pynte litt.

Adventsstaken og julestjerna skal finnes fram og alt skal være i orden og tent til søndag.

Adventstida skal brukes til baking og pynting og mange hemmeligheter når vi skal lure julegaver i hus som ingen må se.

Det er en forventningsfull tid og vi som er strikkere, har gjerne noen hemmelige prosjekt på gang.

Julegaver som strikkes i skjul og som må kastes under sofaen hvis det kommer noen på besøk.

Votter er populære julegaver og et triks for å bli kjapt ferdig hvis du er litt seint ute, er å finne vottemønster som er i litt tykt garn.

Da går det fort unna!

Disse vottene her er et godt eksempel på votter som er kjappe å strikke, men likevel veldig fine.

Litt mønster som er enkelt å memorere gir det lille ekstra.

Mønsteret er på norsk og er helt gratis å laste ned.

Penger spart der altså!

Copyright: Garnstudio

 

MØNSTER: CHRISTMAS MAGIC

GARN: AIR

PINNER: 4 MM

STØRRELSER: ONE SIZE (VOKSEN)

 

Jeg har lært noe nytt!

Og det helt uten at jeg hadde tenkt å lære meg det.

Grunnen er at Minstemann som bor på hybel, ringte hjem og lurte på om jeg kunne hjelpe ham med noen mattestykker.

Det må man jo så klart prøve å hjelpe til med.

Som oftest er det ganske greit hvis man har en mattebok slik at man kan finne eksempler og formler.

Men det hadde jeg ikke.

Jeg hadde kun mattestykkene og han går på det som tidligere het Kjemi og prosess på godt norsk.

Det de jobber med der er gresk for meg.

Men etter litt tenking og grubling kan jeg altså nå bruke en håndformel til å regne ut innstillingsvinkelen og lengden i det som trengs for å dreie en konus.

Jeg kan også regne ut trykket i kPa og fortelle om løftekraften i et stempel.

Hva jeg skal med denne nyervervede kunnskapen er dog noe uvisst.

Jeg vil tro Minstemann har mer nytte av det enn jeg, så jeg håper kunnskapen også har festet seg i hans hode til matteprøven i dag.

For meg er det mer nyttig at jeg kan regne om oppskrifter slik at jeg kan bake de kakene jeg skal i dag og at jeg har forstand på dl,l, ss, ts og slike forkortelser.

Forhåpentligvis har ikke denne kunnskapen måttet vike plass for kjemiske formler.

Jeg tviler på at jeg må dreie kakeformer og “verktøyet” jeg trenger å bruke i prosessen og løftekraften jeg skal bruke er ganske så mekanisk i mine egne armer.

Der er det mer øyemålet som råder i forhold til hva jeg klarer å løfte og ikke.

Ja, ja… Lærdommen er ikke tung å bære sies det og man er aldri for gammel til å lære noe nytt.

 

HA EN LÆRERIK DAG!!

 

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

9 kommentarer
      1. Helt enig!🤩
        Adventstida er den koselige tida.🥰
        Særlig når man har beregnet litt god tid til alt og man kan kose seg masse.🤗

    1. Jeg var og er ganske flink i matte. Datteren er av det mer kreative slaget, og når jeg hjalp henne med matteleksene hendte det titt at mattebøkene fikk seg en luftetur.
      For en del år siden skulle hun skaffe seg studiekompetanse ved å ta en del fag som privatist. Deriblant matte. Hun trengte ikke følge noe undervisning i faget mente hun, hun hadde jo meg til å hjelpe henne og undervise i all matten som trengs for å få studiekompetanse…. Jeg fikk nesten panikk bare på tanken. Ikke minst på hvor mange ganger bøkene kommer til å fly vegg i mellom og stemningen gå en del varmt. Men det gikk da på et vis, og hun besto eksamen.

      1. Ja, det har vært noen kamper opp gjennom årene med mattebøker her også.😅
        Det verste er at matten blir vanskeligere å vanskeligere og fremgangsmåten er slett ikke lik måten vi satte opp mattestykker på. Jeg får håpe det går greit på prøven med muligens gamle regnemetoder.😅🙈

      1. Jo, det er kjekt å kunne hjelpe ungene.🤗Minstemann har klokkertro på at mamma får det til.😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg