Hvitt pulver i posten

I dag lå det en pakke i postkassa mi.

Copyright: Strikkekjerring

I pakken stakk det opp en pose med ett hvitt pulver.

Og det er ikke hvilket som helst pulver.

Det er nemlig mer pulver i denne pakken.

Copyright: Strikkekjerring

Det hvite pulveret er Alun som jeg skal bruke til beising av garn til plantefarging.

Det er også jernvitrol og vinstein som også brukes til beising.

Det er også en del pulver og materiale som er fargestoffer.

Her er det både henna farge, kochenille og sandeltre.

Masse spennende saker med andre ord.

Jeg gleder meg til å prøve ut alt dette til plantefarging.

Mens jeg venter på at det skal bli planter å plukke i naturen så klart.

Det så jo ikke akkurat lovende ut i morges, når alt var hvitt ute.

Nå er det meste av snøen smeltet igjen, men det er bitende kaldt ute.

Jeg rekker nok ikke å starte opp med plantefargingen i dag, men kanskje i neste uke.

Helga er helt fullpakket av jobb og andre gjøremål, så da blir det ikke.

Å plantefarge tar nemlig tid og det er ikke noe man kan stresse med.

Kochenille har jeg prøvd å farge med før, så den fargen vet jeg hvordan blir.

Henna og sandeltre har jeg ikke prøvd å farge med før, så jeg er spent på å se fargene.

Plantefarging er veldig morsomt og du trenger egentlig ikke så mye utstyr.

En kokeplate, en gammel kjele, et termometer, planter og litt garn, så er du i gang.

Det kan også være en fordel å ha et beisemiddel som binder fargen til garnet, som for eksempel alun.

Det finner du blant annet hos Spinnestua.

Der kan du også kjøpe forskjellige fargematerialer som du kan farge med.

Jeg skal vise prosessene underveis.

Det ligger også en del bilder i menyen av garn jeg har farget tidligere, hvis du har lyst til å lese mer og se hvordan jeg har gjort det.

Copyright: Strikkekjerring

Her ser du noe av garnet jeg har farget før.

Når man plantefarger får man fram helt spesielle farger som man ikke får kjøpt.

Det blir stort sett aldri samme resultat hver gang du farger heller, så det er nesten umulig å gjenskape en farge du tidligere har farget.

Hvis du har liggende mye hvitt garn du ikke vet hva du skal gjøre med, så kan du farge det i en farge som kan passe til det andre du har av farger i samme garntype.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg har strikket mye av plantefarget garn.

Akkurat nå sitter jeg under et pledd der jeg har brukt mye plantefarget garn.

Før i tiden hadde de ikke andre muligheter for å få garn i flere farger enn å plantefarge det.

Ellers ble det mest hvitt og kanskje litt grått og sort, hvis de hadde sauer som hadde disse fargene.

Nå kan jo alt garn farges kjemisk, men det er noe spesielt over å sanke planter selv og se det hvite garnet forvandle seg til helt andre farger.

Bare med planter man finner i skogen selv.

Fremover kommer det nok til å komme litt bilder av både prosessen og hvilke farger det blir.

Jeg har lyst til å prøve meg på noen nye planter i år, så får vi se om jeg finner dem og at det er nok av dem til å farge.

En veldig god regel er at man aldri skal snaue ett område, men plukke bare litt her og litt der.

Det skal ikke vises at man har vært der, så det tar tid å sanke planter.

 

NYT KVELDEN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

12 kommentarer
      1. Skumle kjemikalier dette.😅
        Bra posten ikke åpna pakken. De hadde kanskje begynt å lure på hva jeg drev på med.😂🫣

      1. Det er veldig gøy å prøve plantefarging og veldig fint hvis man har en del hvitt garn man kunne tenkt å hatt i andre farger.🤩🧶

    1. Kansje du kan dele en liste over planter du skal bruke? Jeg har også lyst å prøve, me vet så lite om hva jeg kan bruke.

    2. Jeg har ikke noe erfaring med å farge garn.. så jeg lurer på om alt hvitt garn – f.eks det man kjøper på Rema, kan farges med planter, bær og grønnsaker? 🤔 Har så vidt testa å farge tøy, men det er mange år siden ☺️

      1. Ja, det kan det, men det meste trenger å «beises» med Alun eller andre beisemidler for å holde på fargen. Rabarbra og steinlav trenger ikke beis for å gi farge, men rabarbraen trenger gjæring.
        Jeg skal legge ut bilder og forklaring når jeg setter i gang.🤩🌱🌸

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg