Hjemmebakt flatbrød og Rødbetesalat

Før Musikermannen var kommet seg hjem, var jeg i gang med å begynne å kjevle flatbrød.

Copyright: Strikkekjerring

Hjemmelagd flatbrød er kjempegodt og det er morsomt å holde gamle tradisjoner i hevd.

Flatbrød har opp gjennom tidene mettet mange mager og var fast følge til middagen, enten det var fisk, kjøtt eller suppe.

Det ble brukt i stedet for brød og ble gjerne bakt på høsten og våren og da bakte de gjerne i flere dager for å ha nok flatbrød til hele husholdningen.

Det har veldig lang holdbarhetstid, så det kan oppbevares veldig lenge.

Copyright: Strikkekjerring

Det er en fordel å ha en god baksteplate.

Denne her har Musikermannen laget til meg og den har en kant foran slik at den ligger i ro inntil benken når jeg kjevler.

Musikermannen har tatt sin del av kjevlinga i dag.

Takk og lov!

Jeg bruker rutekjevle når jeg baker flatbrød og en “spø” som er den pinnen man løfter opp leiven med og som man snur den med på takka.

Min er kjempegammel, men man får kjøpt nye kjevler og spø.

Når man baker flatbrød, må man også ha en steketakke å steke den på.

Copyright: Strikkekjerring

Flatbrødet skal stekes på begge sider til det er tørt og sprøtt.

Ikke bry deg om at leiven ikke blir helt rund eller perfekt i kantene.

Det skal uansett brytes sundt før man spiser det, så det har ingenting å si.

Etter at det er stekt legges det i stabler.

Jeg har et lett press oppå i form av en plate.

Copyright: Strikkekjerring

Det ble en fin stabel flatbrød etter hvert.

Oppskrifta skal du få her.

 

FLATBRØD:

0.5 l hvetemel

0.5 l siktet rugmel

0.5 l byggmel

1 ts salt

Ca 0.5 l lunkent vann

Bland mel og salt og elt inn nok vann til en god deig.

Ikke for løs, men litt fast.

Trill deigen til en pølse og del i like store emner.

Kjevle emnene tynt ut med riflet kjevle.

Stek flatbrødet med ganske god varme på begge sider på takka til det er tørt og sprøtt.

Copyright: Strikkekjerring

 

Jeg har også laget en rødbetesalat som er god sammen med flatbrød og spekemat.

Jeg tok bare i litt av alt, så jeg har ingen nøyaktig oppskrift,  men du finner mange gode oppskrifter rundt om på det store internett.

Jeg har også laget en stor porsjon vannkringler i dag, men det skal du få oppskrift på i morgen.

Nå må jeg nemlig begynne å pakke bilen, slik at vi kommer oss avgårde på juleturne del 2 i morgen tidlig.

Det er blitt mildvær og er begynt å snø litt, så vi må også se at det ikke kommer så mye at vi må ut og brøyte og måke snø før vi drar.

 

NYT EN TRADISJONSRIK SØNDAGSKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

17 kommentarer
      1. Minstemann har prøvesmakt og forsikret at de var gode, så da blir de nok ikke liggende til langt utpå nyåret.😅🤗
        Det er morsomt å holde i hevd gamle teknikker og tradisjoner.🤩

        1. Veldig fint å høre om folk som gjør det. Søstera mi og gubben baker masse flatbrød hvert år til jul, og det hender vi får litt 😀

    1. Det er flott å holde gamle tradisjoner i hevd ! Jeg har verken råd eller plass til en stor takke, så i år skal jeg prøve meg på noe jeg fant på en matside på FB: flatbrød i krumkakejern. Verdt et forsøk for meg som er bare en 😊.

      1. Det høres veldig lurt ut!🤗👍🏻
        Da blir de nok passe porsjoner også.👏🏻
        Smart!🤩

    2. Herlighet, aå mye du rekker, og orker å gjøre! 😲😀
      Jeg hjalp min svigermor med å bake flatbrød for mange år siden.
      Hun kjevlet, jeg stekte 🙂
      Godt med hjemmebakt flatbrød 😀

      1. Deigen er rask å lage, men kjevlingen tar tid.😅 Der tok heldigvis Musikermannen en god tørn med armene sine.🤗

      1. Det er alltid nok å gjøre, så det er ingen fare for å kjede seg.😅
        Litt må gjøres hjemme også i mellom slaga.🤗

    3. Jeg skal prøve å unngå og spekulere på hvordan du rekker alt. Du må ha et imponerende tempo. Flatbrød syns jeg virker komplisert å lage, så har aldri prøvd det.
      Dere må ta veien fint i morgen, mildvær er også en utfordring når det er kaldt.
      Vannkringle hørtes veldig spennende 🙂
      Håper du nyter kvelden <3

      1. Den største jobben er kjevlingen. Deigen går raskt å lage.🤗
        Jo, det har slått is på veiene nå i kveld, så akkurat nå er det veldig glatt.😨❄️

    4. Så deilig, ser utrolig godt ut…liker alt dette jeg, hehe…. 🙂
      Og du får kose deg masse på turne i morgen…Herlig!
      Natti natt….

      1. God mat og morsomt å lage tradisjonsmat.🤗 Flatbrød er godt til mye og aller best hjemmebakt.🤩

    5. Nok en gang imponert.
      For tiden er jeg glad for at jeg ikke fikk den takka jeg ønsket meg i mange år. Nå slipper jeg å ha dårlig samvittighet for ikke å bake flatbrød og lefser.
      Rødbetsalat er godt. Jeg spiser masse av det på brødskiva. Har aldri prøvd sammen med faltbrød og spekemat, men det høres veldig godt ut, så det må jeg nok prøve.

      1. Hehe…
        Det er sant. Har man takke, så må man bruke den. Min er arvet etter bestemoren til Musikermannen.🤗
        (Du må ikke si det høyt, for plutselig får du det i julegave.😅)
        Rødbetesalat er godt til både brødmat og flatbrød.🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg