Hekle Adventsstjerna di selv – GRATIS Oppskrift

Jeg har fått opp Adventsstjerna mi og den har jeg laget selv.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg synes den er mye finere enn de kjøpte og gleder meg alltid til å henge den opp.

Det finnes flere varianter av denne og den kan lages på flere måter.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg har laget min i 2 deler og hatt den utenpå en stjerne som jeg har kjøpt på Europris.

De har den på Black Friday tilbud nå og den ser  SLIK  ut

Du kan også hekle den i 2 deler og stive den og ha lyslenke inni.

Mønsteret er ikke vanskelig å hekle, så det får du til.

Det er på norsk og helt gratis.

Copyright: Strikkekjerring

 

MØNSTER: HEKLET JULESTJERNE

GARN: SOLBERG FIOL ELLER 12/3 (JEG BRUKTE SOLBERG FIOL TIL DENNE)

KROK: 2.5 MM BRUKTE JEG, MEN PRØV HVA SOM PASSER FOR DEG OG GARNET

 

Jeg synes disse adventsstjernene er de aller, aller fineste.

Adventa er en kristen høytid som markerer forberedelse til juletiden.

Navnet kommer fra det latinske navnet adventus Redemptoris eller adventus Domini som betyr

Frelserens ankomst eller Herrens ankomst.

I den lutherske og den romersk-katolske kirke omfatter advent de 4 ukene før jul og første søndag i advent er første dag i kirkeåret.

Den reformerte kirken i Nederland og den anglikanske kirken markerer ikke adventstiden.

Adventsstjernen symboliserer opprinnelig betlehemsstjernen.

Da jeg var lita, var adventsstjernen oransje og hadde 7 tagger.

Adventsstjernen har sitt opphav fra 1880-tallets Hernhut i Sachsen.

Fabrikkproduksjonen av adventsstjerner kom i gang tidlig på 1900-tallet.

Adventsstjerner ble populære i Norden i mellomkrigstiden, så det har vært vanlig med adventsstjerne i Norge i ca 100 år.

Siden det ofte er en lyspære inni, er det jo litt naturlig at den ble vanlig etter hvert som det kom strøm rundt om i landet.

En flott tradisjon synes jeg det er og jeg er veldig glad i min hjemmelagde stjerne.

Nå skal jeg stikke på jobb og servere kaker og kaffe i dag.

Det kan godt hende du får oppskriftene på kakene hos meg i ettermiddag.

 

ØNSKER DEG EI FIN ADVENTSHELG!!

 

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Jeg har også heklet denne stjerna å syns det er den flotteste av de alle. 🙂 Som deg har også jeg gull-metall-stjerne inni. Prøvde med den hvite men da ble lyset så hvitt og skarpt. Ble ikke så bra….men nå tenker jeg litt på om det hadde vært fint å hekle stjernene i en annen farge å hatt utenpå den hvite metallstjerna.Hmmm!! Må tenke litt mer! :))
      Ønsker deg en fin lørdag.<3

      1. Det hadde nok blitt veldig fint.🤩
        Rødt eller lilla kanskje?
        Jeg synes den gullfarga lyser veldig fint inni den hvite stjerna.🌟
        Jeg blir ikke lei av å se på den.😅🥰
        Ha en fin adventslørdag.🤩

      1. Så fint at du har en sånn stjerne.🤩🌟
        Da kan du prøve deg på denne.🤗
        Ha en fin adventslørdag.🤗🌟🤩

    2. Er enig i at stjerna er nydelig. Min henger i vinduet. Jeg fant en annen oppskrift, veldig lik denne men det var gjort noe endringer. Blant annet på det jeg kaller spindelvev. Altså spissene. Går fort å hekle denne. Bruker nå 12/4 fra Solberg, heklekrok 1,25.

      1. Så morsomt!🌟🤩
        Jeg har sett at den fins flere varianter og de er fine alle sammen.🥰
        Kos deg masse med den flotte stjerna di.🌟🤩🌟

      1. Ja, det er sånn helt ordinær stjerne kjøpt på Europris, men den blir jo så mye finere med heklet trekk på seg.🌟🤩🌟
        Nyt kvelden!🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg