Enda en Restegarnshals – Noen tips

Jeg har strikket ferdig enda en restegarnshals i Emblamønsteret.

Copyright: Strikkekjerring

Dette mønsteret er genialt til alle rester som er mindre enn ett helt nøste.

Denne Emblahalsen er i størrelse 5-8 år og veier 85 gram.

Det som er veldig smart å gjøre, er å finne fram de fargene du har lyst til å bruke.

Pass på at det er samme strikkefasthet på garnet ditt.

Jeg har blandet både superwashgarn og merinoull i denne halsen, men garnet har samme strikkefasthet, 22/10.

Så titter jeg litt på mønsteret i den størrelsen jeg ønsker å strikke.

Der ser jeg at det i farge A trengs ca 55 meter, i farge B ca 70 m og i farge C ca 50 meter garn.

Så sjekker jeg hvor mange løpemeter det er på garnet.

Av og til har man kastet magebåndet slik at man ikke vet sikkert hvilket garn det er og hvor mange løpemeter det er på garnet.

Da kan man ta utgangspunkt i at det er minimum 100 meter pr 50 gram på et slikt type garn,

som f.eks Falk, Karisma og lignende. Sterk har litt flere løpemeter.

Men si at du ikke vet hvilket garn det er, men på tykkelsen skjønner du at dette garnet er like tykt som det andre du har av denne typen garn.

D tar du utgangspunkt i 100 meter per 50 gram.

Nå tar du fram kjøkkenvekta di og veier garnet ditt, farge for farge.

La oss si at du da har farge A: 30 gram, farge B: 40 gram og farge C: 28 gram garn.

Da er det enkelt å regne ut om du har nok garn i denne størrelsen:

100 løpemeter delt på 50 gram = 2 løpemeter per gram.

Farge A: 2 løpemeter x 30 gram= 60 meter garn

Farge B: 2 løpemeter x 40 gram= 80 meter garn

Farge C: 2 løpemeter x 28 gram=56 meter garn

Da ser du at du har nok garn til den størrelsen du har lyst til å strikke.

Slik kan du veie garnet ditt og finne ut om du har nok garn til å strikke denne Emblahalsen.

Link til mønster finner du under neste bilde.

Copyright: Strikkekjerring

 

MØNSTER: EMBLAHALS

GARN: DIVERSE RESTER AV MERINOULL OG FALK

STØRRELSE: 5-8 ÅR

PINNER: 3.5 MM

 

Jeg skal prøve å være flink til å veie garnet jeg strikker med, før og etter at prosjektet er ferdig, slik at dere andre kan se om dere har nok restegarn til det dere vil strikke.

Det er hyggelig at flere også er på slanker`n og strikker av garnlageret dere også.

Hos oss har arbeidsfolkene fått frokosten sin og jeg skal i gang med romvask og mer matlaging.

Det trengs mye mat med arbeidsfolk som er sultne etter lange arbeidsdager.

Det trengs mye brød og mat til husmannskost som blir servert til middag.

Her er det bare en kjapp pause før jeg skal komme i gang med resten av arbeidsdagen.

 

HA EN HERLIG TIRSDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

10 kommentarer
    1. Det er noe med symetrien når halsen ligger som en sirkel som er behagelig å se på. Jeg får virkelig lyst å lage en sånn, men ikke til meg selv. Vet at Revmatikerforeningen og en frikirke er interessert i slike prosjekter. Ha en fortsatt fin tirsdag, klem 🤗

      1. Ja, det vil nok være fint for revmatikere med en slik hals.🧶👌🏻
        Den fins også i voksenstørrelser.
        Den ligger veldig fint rundt skuldrene og varmer der den skal i tillegg til at det er ett flott mønster.🤩🤗

      1. Takk for det.🤗
        Det ble en travlere uke enn ventet dette, men det er alltid uforutsigbart hvordan dagene blir.😅

    2. Nydelig strikk og farger, takk for alle tips. Dette er lagret her hos meg..
      Alltid litt kål med å holde styr på sånt synes jeg…. ★

      1. Bare hyggelig!🤗
        Det kan være kjekt å bruke vekt for å finne ut hvor mange meter garn det er igjen.🧶👌🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg