En liten pustepause

I dag har vi fått forbindelse med omverden igjen.

Copyright: Strikkekjerring

Midt på dagen fikk geologene sjekket rasstedene med droner og vurderte at det var trygt å begynne å rydde veiene, så rundt klokken ett i dag var det mulig å komme seg både sørover og nordover igjen.

Vi har fått litt snø igjen, så den veigrusen jeg skimtet mellom isen, er nå igjen dekt med snø.

Men innimellom varter himmelen opp med godvær, som i ettermiddag.

Men det er bare for at vi skal få igjen pusten etter runden med mye regn og vind.

I morgen er det nemlig på`an igjen med store nedbørsmengder, vind og stor fare for ras,

så det er nok sannsynlig at det blir kortvarig glede med åpne veier, hvis værmeldinga får rett.

Det pleier den jo ofte å få.

Lyn og torden kan vi visst også vente oss.

Copyright: Strikkekjerring

Men så lenge vi har strøm, så skal jeg være fornøyd.

Da kan jeg få gjort jobben min, men blir vi strømløse blir det verre.

Det blir heller ikke så enkelt å få laget mat til arbeidsfolkene og bakt brød til dem,

men vi får håpe den holder seg.

Men at vi må regne med 2 døgn med dårlig vær i helga er nok alt å frykte for.

Foruten at vi nordlendinger er opptatt av vær- og føreforhold for å komme oss på jobb, til lege og sykehus og det som måtte være, har vi her i Meløy fått enda en ting å diskutere rundt middagsbordet og på matrommet.

Kommunen har i dag sluppet nyheten om at vi har havnet på den berømte ROBEK-lista.

Ikke at det var så stort sjokk for de fleste, men engasjementet blir stort likevel.

Så fra å være en sterk kraftkommune til å havne på fattigkassen, kan veien være ganske så kort.

Det er dystre utsikter og ikke så morsomt å være politiker når slike ting skjer.

Selv har jeg blitt innkalt i et møte i en nemnd jeg er valgt inn i og det blir neppe lystige saker vi skal diskutere der heller.

Jeg har heldigvis fått litt tid til å forberede meg, siden det ikke er før om et par uker.

Det er tøffe tider over hele landet og overalt skal det spares.

Også der det ikke er mer å hente.

Det blir galt uansett hvilken finger man skjærer seg i, men her må det virkelig en god plan på bordet hvis man skal klare å berge næringslivet og ta vare på de svakeste i samfunnet.

Når disse settes opp mot hverandre, er det ikke vanskelig å skjønne at det er næringslivet som kommer til å ryke først.

Da blir det enda mindre skattepenger som kan brukes til de som trenger det mest, som er de eldre og barn og unge.

Det er jeg slett ikke så sikker på at alle har tatt innover seg.

Vi har jo allerede luket unna mange bedrifter under koronaen og nå bukker enda flere under.

Til slutt har vi bare de store, rike bedriftene igjen.

Jeg tror det blir utrolig kjedelig å bare besøke dem når man skal reise rundt omkring og det ikke fins nisjebutikker, kafeer, utesteder, overnattingssteder og andre bedrifter som har gründere som jobber natt og dag fordi de brenner for bedriften sin.

Da blir det lite bolyst igjen i distriktene.

Jeg mener at det er mulig å ha 2 tanker i hodet samtidig og da må man også sette seg inn i konsekvensene av det man vedtar.

Det kommer til å bli enda tøffere tider i vår kommune og harde diskusjoner for de som skal være med å bestemme fremtiden til befolkningen.

De har fått enda ei tung bør på skuldrene sine i dag.

 

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

2 kommentarer
    1. Vi var i Robæk i flere år, og jeg tror vi fort kan havne dit igjen. Jeg ser ikke på det som så negativt. Det betyr bare at man må ha godkjenning før man foretar store investeringer. At noen hjelper til og styrer pengesekken. Det negative er at vedlikehold fort blir nedprioritert – og det blir fort dyrt når vedlikeholdsetterslepet er blitt for stort og man må bygge nytt i stedet.

      1. Her trengs det nok hjelp til å styre pengesekken og det er ikke sikkert at det blir verre enn å styre selv. Pengesekken er uansett ikke større enn den er.😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg