Det ble jul alikevel….

Men det skal sies at det ble et lite maratonløp for å bli ferdig.

Copyright: Strikkekjerring

Julesnø, måneskinn og stille og fint.

Huset vårt ble pynta til slutt og selv Musikkbua fikk julelys, men det ser dere ikke på dette bildet.

Det har vært en desember som både har inneholdt å lage mange julebord og reise på julekonserter, så det har vært en travel desember med alt som skulle leveres, men det har også vært andre som har trengt meg denne desembermåneden, så derfor har bloggen blitt liggende litt på hvil og alt jeg hadde planlagt å dele med dere, har dessverre måttet vike for andre ting.

På hjemmefronten har alle juleforberedelser blitt satt på vent, så jeg har fløyet rundt som en tornado de siste dagene for å bake-vaske-rydde-pakke og fikse alt som skal fikses til jul.

Innimellom har både Musikermann, hund og katter svinset seg inn i juleprosjektet og dere skal sannelig ikke se bort fra at vi kan pakke opp en nyvasket, julepyntet Musikermann når vi pakker opp pakkene i kveld, he, he…

Copyright: Strikkekjerring

Utvendig av huset er det Musikermannen som har tatt kontrollen med julepyntinga, etter litt direksjoner fra meg, ha, ha…

Denne kreasjonen her kjøpte jeg visst i fjor, men den kom fram i posten i romjula, så da har den ligget på vent til årets julepynting.

Ellers er det meste pynt vi har fra i fjor og årene før der igjen, forutenom noen lys som hadde tatt kveld og som trengte å byttes.

Copyright: Strikkekjerring

Julepyntet juletre er det også blitt og noen av pakkene har funnet sin plass under juletreet, mens hunden og kattene prøver å presse seg inn under treet de også.

Tiara likte den lille hula hun fant under juletreet og liker å ligge på juletreduken.

Kattene våre har fått besøk av katten til eldstemann, så de kjemper også alle om plass under treet, samtidig som de smått herjer med julekulene.

Vi er svært heldige som har fått alle 3 guttene hjem til jul, i tillegg til våre juleelskende svigerdatter.

Vi mangler bare vårt barnebarn med sin mamma, men man kan ikke få alle juleønsker oppfylt.

Copyright: Strikkekjerring

Med mye folk i huset og mange som kommer innom på besøk, trengs det mengder med julemat og julebakst.

Etter en litt intens julebakstekspressjobbing ble det noen sorter i år også.

Jeg liker veldig godt å fylle opp kakebokser og fryser til jul og i år kan man trygt si at julebaksten er rykende fersk, ha, ha…

Bakelista ble kortet ned jo nærmere vi kom jul, men jeg er likevel fornøyd med at jeg faktisk fikk bakt ganske mye når jeg fikk svingt meg på hjemmebane.

Gule bomber er en klassiker i dette huset, så det er blitt bakt og de er forseglet ned i en kakeboks i fryseren.

Det er egentlig veldig smart med slike kaker som kan fryses, så holder de veldig langt utpå nyåret.

Copyright: Strikkekjerring

Krumkaker hører definitivt med i jula, sammen med multekrem og i år fant jeg faktisk litt multer på min egen tomt, så det ble nok til årets multekrem, heldigvis.

Det er ikke alle årene jeg har multer fra selvplukk, siden sommeren alltid er svært hektisk hos oss, så som oftest må jeg ty til frysedisken på butikken,

Copyright: Strikkekjerring

Sarah Bernard har jeg også laget mange av.

De er også veldig kjekke å putte i boks og rett i fryseren.

Da er det heller ikke så mange som oppdager dem og spiser dem opp før vi har ringt jula inn, he, he…

Copyright: Strikkekjerring

Hjemmelaget gomme må vi også ha til jul.

Ellers ser bakelista mi slik ut, i tillegg til det dere har sett her:

 

-Grovbrød

-Vørterbrød

-Rundstykker, fine og grove

-Lussekatter

-Flatbrød

-Tjukklefse

-Rokkelhunder

-Berlinerkranser

-Vannkringler

-Kolakaker

-Havreflarn m/sjokoladefyll

-Pikekyss

 

Det tror jeg var alt, i tillegg til hjemmelaget lammerull.

I jula skal tradisjoner følges i vårt hus og vi har laget våre egne juletradisjoner og feiret jul hjemme siden jeg ble mor for første gang, 18 år gammel.

Lille julaften er som oftest alle julegjester i hus, akkurat i tide til å få servert årets julegrøt med mandel.

I år ble det vår svigerdatter som fikk mandelen i grøten og dermed årets marsipangris sikret.

På kvelden ble det spilt Monopol og der gruste jeg alle sammen og de spilte seg fra både gård og grunn, he, he…

Svigerdatter har allerede bedt om revansj i kveld, så får vi se hvordan det går….

Julestrømpene er fylt opp og svigerdatter har allerede fortært det meste av det som var i den, mens sønnene enda sover.

Om ikke lenge skal vi i gang med julelunsj med masse godsaker og kakao på bordet, før jeg begynner å svinge meg på kjøkkenet med ribba og dessert.

Så her feires jula på den tradisjonelle måten vi har gjort det i alle år.

Jeg håper dere alle får en helt nydelig julefeiring og koser dere masse på årets Julaften.

Så lover jeg at jeg skal oppdatere bloggen betydelig oftere i jula.

 

GOD JUL!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

6 kommentarer
    1. Ser helt vakkert ut hos dere 🙂 Og jammen har du klart å få bakt en del også 🙂 De gule bombene, og de “brune bombene” så kjempegode ut. Eller det vil si: jeg VET de er godt 😀 God jul <3

      1. Det perfekte juleværet kan man vel si og jeg er veldig glad jeg slipper å måke snø akkurat disse dagene.😅🌟🎄
        Riktig God Jul til deg!🎁🎅🏻🌟🎄

    2. Hyggelig å høre fra deg igjen. Forstår ikkje ka du er laget av som lager jul så nær høytiden, superflink.
      Vil ønske deg og familien en riktig god julehelg. ⭐️🌟⭐️🌟

      1. Tusen takk for hyggelig hilsen fra deg.🌟🤩 Håper du har en nydelig julefeiring hos deg.🎄🎅🏻🎁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg