Brunostgenser – Gratis oppskrift

Brunost har vært en favoritt som pålegg på brødskiva i mange hundre år.

Copyright: Kristin Wiola Ødegård

Kristin Wiola Ødegård har laget mønster til Brunostgenseren, som du kan finne som grtais nedlasting litt lenger ned i innlegget her.

Det er ikke få som har hatt med seg brunost i kofferten når de har vært på utenlandsreiser.

Allerede i 1683 skrev Petter Dass om brunosten, men den er mest sannsynlig laget lenge før det.

Men den opprinnelige formen var mykere, mer som en prim.

Brunost og prim er laget av innkokt myse, som du får når du skiller melka.

Selve æren for å ha utviklet brunosten, har budeia Anne Hov fått.

Hun tilsatte fløte eller rømme til avkoket av myse og skapte derfor feitost, som ble forløperen til dagens Gudbrandsdalsost.

Den var med på å forbedre økonomien i Gudbrandsdalen på 1880-tallet.

Geitemelk ble senere tilsatt og Anne Hov fikk faktisk Kongens fortjenestemedalje i sølv i 1933, 87 år gammel.

Mysen ble gjerne koke i jerngryter på gårdene rundt omkring og slik ble det tilsatt jern i brunosten,

slik at brunosten på den måten ble en viktig jernkilde i norsk kosthold.

Men i moderne produksjon ble det brukt aluminiums- og stålkar og da forsvant mye av jernet i osten.

I 1944 ble det bestemt at brunosten igjen skulle berikes med jern som forebyggende medisin.

Men i 2001 mente Statens næringsmiddeltilsyn at berikingen ikke var nødvendig.

Jeg lurer egentlig på om det var så veldig lurt.

Jeg har slitt med jernmangel i mange, mange år og skulle gjerne ønsket at brunosten fremdeles kunne ha inneholdt jern.

Etter en del år fikk noen produsenter lov til å tilsette jern i en brunost og en prim, men da måtte disse produktene ha barn og unge som målgruppe.

Årsaken var at helsemyndighetene hadde avdekket økende forekomst av jernmangel i de yngre årskullene.

Jeg er glad for at vi fremdeles holder hardt på tradisjonen med å lage brunost og ikke minst er jeg glad for at vi har produksjon nok i Norge av melk, slik at vi faktisk kan produsere dette særnorske produktet.

Men, så over til mønsteret, som også er strikket i norsk ull.

Kanskje du kjenner noen som er veldig glad i brunost, eller liker brunost selv.

Da vil jo denne genseren være midt i blinken!

 

MØNSTER: BRUNOST GENSER

GARN: RAUMA FINULL

PINNER: 3 MM OG 3.5 MM

STØRRELSER: S-XXL

 

I dag har jeg vært tidlig oppe og skal straks på jobb og fikse ferdig den siste maten som skal inn i kjøledisken.

Litt vasking og oppvask må jeg også ta før vi åpner i dag.

Været er fremdeles vinterlig og fint, så det meste skulle ligge til rette for en fin dag.

Så får vi håpe på masse folk og god stemning i dag.

 

NYT LØRDAGEN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

12 kommentarer
      1. Takk for det!🤗
        Fullt av folk og fritt for kaker.😅
        Brunosten er virkelig en kulturarv.🥰

    1. Jeg visste ikke at det var en genser som var oppkalt etter brunosten, men den var veldig fin. Liker fargesammensetningen veldig godt 🥰 Når du skriver om prim, så tenker jeg på mormor (noe jeg ikke gjør ofte). Hun samlet på skalker av brunost som hun igjen laget prim av. Den var så god, noe jeg ikke syntes den man kjøper i butikken er. Ønsker deg en fin lørdag, klem 🤗

      1. Ja, det blir veldig godt med prim av brunostrester. I barnehagen her tar de vare på brunostrestene og koker prim når de har nok rester. Utrolig godt!🤩

    2. Hei.Eg fant ikkje genseren som du har bilde av øverst i bloggen. Veldig fine de andre eg fikk fram og, er alt lagra. Eg falt for fargene i den andre og den enkle borden.
      Får håpe du får tid til å puste idag.

      1. Det må ha blitt en feil i forhold til linken som ble lagt til bildet til genseren.🤔
        Men den som kommer fram på linken er også veldig fin🥰

    3. Brunosten har virkelig vært viktig for Norge oppigjennom årene. Interessant å lese litt om dens historie! 🙂
      Den genseren har jeg ikke sett tidligere. Skikkelig fin, med varme, gode farger! 🤗

    4. Takk for historien om brun osten:)
      Jeg har for mye jern i blodet for en del år siden og derfor jeg kan vel ikke spise så mye brunost 🙂

      1. Den vanlige brunosten er ikke tilsatt jern, då den kan du trygt spise.
        Det fins bare 1 type brunost som er beregnet for barn som inneholder jern.🤗👌🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg