Blir du med på Lappestafetten?

Tror du ikke det dukket opp en ny, artig samstrikk?

Copyright: Strikkekjerring

Når det så også er pent vær og det passer litt fint med småstrikk, så trenger man jo ikke så lang tid til å tenke seg om, nei.

Da er plutselig andre prosjekter glemt i en fei og garn og pinner er funnet fram og man har lagt opp før hodet egentlig har fått med seg hva hendene har gjort, he, he…

Vel, hvertfall, så heter altså denne samstrikken Lappestafetten.

Den går ut på at mange strikkepodcastere lager hver sitt mønster på en lapp.

1 for hver måned.

Om man vil strikke kluter eller lage lapper som man senere setter sammen til et teppe, bestemmer man selv.

Jeg unnskyldte meg med at jeg så absolutt trenger noen nye kjøkkenkluter, så da har jeg strikket en klut.

Oppskriftene er gratis og du kan laste dem ned hos Gunnis Englestrikk på Ravelry.

Jeg linker til oppskriften under her.

Garn og pinner tar man det man synes passer og så er det bare å strikke i vei!

 

OPPSKRIFT: LAPPESTAFETTEN

GARN: HER HAR JEG BRUKT BOMULL SPORT

PINNER: 3.5 MM

 

Bomull Sport er mercerisert, men blir mykt og fint når man har vasket det, så det går bare fint å bruke det til kluter.

Jeg ville jo også bruke av garnlageret mitt og et nøste bomullsgarn har jeg jo alltids, vet dere.

Den ble blokket litt i hardeste laget, men det fikses med en runde i vaskemaskinen.

Meeeeen, så dere…..

Copyright: Strikkekjerring

Så hadde jeg jo igjen litt finull etter Vertices Unite-sjalet og det MÅ jo brukes opp, skal vite.

Derfor kom det plutselig en lapp til på pinnene mine og mønsteret var så morsomt å strikke at VIPS! så var en lapp til ferdig.

Det har sannelig mye å si hvilket garn og pinner man bruker.

Kluten i Bomull Sport veier 42 gram, mens lappen i Finull, veier bare 20 gram.

Like mange masker og omganger er strikket, men med 2 helt forskjellige garn.

Kanskje du har lyst til å slenge deg med på Lappestafetten du også??

Du har god tid enda til å strikke Mai-mønsteret.

Enkelt, men veldig fint.

Copyright: Strikkekjerring

I dag har vi fått litt regn, men det har slett ikke stoppet bladene fra å poppe ut enda mer.

Rabarbraen min har overlevd vinteren, nok en gang og finner sin vei opp av jorda.

Om ikke lenge, kan jeg lage rabarbrasyltetøy, rabarbragrøt, supper og kaker.

Rabarbra kan brukes til veldig mye og er kjempegodt, men det må litt sukker til i oppskriftene, ja.

Denne rota her kommer fra bestemors gamle hage, så den passer jeg litt ekstra godt på.

Nå får vi håpe på en fortsatt fin vår, slik at den kan vokse seg stor og gi oss masse rabarbra i år.

 

HA EN GRØNN  OG FIN VÅRKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg