Bare PSYK??

På Verdensdagen for Psykisk Helse, startet min dag på legekontoret.

Copyright: Strikkekjerring

I dag var det bare for å få tatt nye blodprøver før legetimen min med Balderklinikken i neste uke.

I år er fokuset for Verdensdagen for psykisk helse at Vi trenger å høre til og med det en felles innsats mot ensomhet og utenforskap.

Så mange som hver 5. person i Norge har få eller ingen å henvende seg til når de har det vanskelig.

Etter pandemien har tallet på ensomme økt.

Å gjøre noe sammen med andre er viktig for å motvirke ensomhet og er forebyggende for psykiske belastninger.

Er det noe vi trenger i tider som dette, hvor økonomi og uroligheter gjør hverdagen vanskelig, så er det å ha noe å gjøre sammen med andre.

Det må være nok møteplasser og ikke minst må møteplassene være inkluderende slik at alle føler at de kan være med.

Det er enormt mange i Norge som sliter psykisk og hjelpeapparatet har dessverre ikke kapasitet til å hjelpe alle som trenger det.

Der har vi alle et stort ansvar med å se andre, hilse og slå av en prat og bry oss.

Ikke minst må vi tilby oss å hjelpe de som vi ser trenger det rundt oss.

Kan du huske sist du hjalp noen som du ikke bor i hus med?

Jeg er slett ikke supergod på det selv og kunne garantert vært flinkere jeg også.

Det er jeg sikker på at vi alle kan være.

Jeg prøver likevel så godt jeg kan å hjelpe når jeg vet at det trengs.

Sist søndag kom det en mann som jeg vet bor alene, innom på jobb hos oss.

Han hadde fått et brev fra kommunen i Digipost og fikk ikke til å åpne brevet på datamaskinen sin.

I 2 dager hadde han prøvd og prøvd og prøvd uten å få det til.

Det tok ikke meg mange minuttene å åpne vår egen Digipost og skrive ut brevet slik at han kunne lese hva det stod.

Det var ikke et personlig brev, men ett som gikk ut til alle husstandene i kommunen.

Det er bare en liten ting, men det betyr likevel mye for den som får hjelp.

Mange eldre trenger hjelp med tekniske ting og vi som er litt yngre bør være flinkere til å hjelpe dem som trenger det.

Copyright: Strikkekjerring

Det er viktig å ha noen å snakke med.

Man trenger slett ikke å være psykisk syk for å ha behov for det.

Vi er ikke nødvendigvis psykisk syke selv om vi er trist og lei oss, sørger, er bekymret, er sint eller utslitt.

Det er helt normale følelser som vi kanskje ikke aksepterer like godt hos oss selv og andre som glede og mer “positive” følelser.

Men for et menneske som går og bærer på tunge tanker og følelser over lang tid, kan det til slutt bli for mye og vi får psykiske problemer.

Jeg har selv sett hva det kan gjøre med ett menneske og det er virkelig vondt å stå i.

Når selv det å stå opp om morgenen blir for tungt å klare.

Vi snakker altfor lite om menn og psykisk helse.

Hos en del av dem kan det bunne i økonomiske problemer og en del av dem har viklet seg inn i spillegalskap og stor gjeld.

Jeg har fulgt saken om Erna Solberg og hennes mann og kjenner at jeg blir eitrende arg på deres vegne.

Å spille pengespill og gamble med penger på aksjer har mye til felles.

Spenningen med å vinne penger og fortvilelsen når man taper penger og så skal man prøve å vinne igjen pengene man har tapt.

I veldig mange hus rundt om i Norge sitter det akkurat nå noen som spiller bort penger.

Penger de ikke har, men som de tar kredittkortlån for å bruke på mer spill.

Dette holder de skjult over lang tid for de eller den de bor i hus sammen med.

Offentligheten har selvfølgelig krav på å få vite om Erna Solberg har vært inhabil i saker hun har vært med å vedta, men er det noe vi andre ikke har noe som helst med å gjøre, så er det ting som har med deres privatliv å gjøre.

Om hun er aldri så mye Statsminister eller Stortingspolitiker.

At hun skal være nødt til å svare på om de har planer om å skilles og hvordan forholdet deres er, er ikke noe vi har noe som helst med å gjøre!!

Så tilbake til overskriften:

Bare PSYK??

Copyright: Strikkekjerring

En av våre sønner har i mange år vært psykisk syk.

De siste par årene har han slitt mye med ryggen, men der møter han problemer med helsevesenet.

Siden det står i hans journal at han har vært psykisk syk, så blir han ikke tatt på alvor når han kommer til legene med andre ting som feiler i kroppen.

ALT blir relatert til at han må være psykisk syk.

Dette er det dessverre mange som opplever.

Det er faktisk fullt mulig for et menneske som er eller har vært psykisk syk å få andre sykdommer eller ting som feiler seg.

Der trenger helsevesenet å skjerpe seg og bidra til at de som kommer til legen med andre problemer blir undersøkt skikkelig for det de kommer til legen for.

Man er ikke “Bare Psyk” når man kommer med vondt i ryggen.

Verdensdagen for psykisk helse er viktig og problemet er gigantisk.

Skal vi kunne gjøre noe med dette, må vi alle gå i oss selv.

Det er ikke bare Helsevesenet sitt ansvar å ivareta oss som mennesker.

Vi som mennesker har et enormt ansvar for å ta vare på hverandre.

Vi må hjelpe både oss selv og andre til å få et fint liv og være med å forebygge psykisk helse både hos oss selv og andre.

 

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

12 kommentarer
    1. Flott innlegg. Du tar opp mye. Det første er Erna og Simen. Jeg har og tenkt at hvor mye skal de tåle? Greit at vi skal vite om hun har vært inhabil, men det får være måte på mediedekning.
      Det neste er at mennesker som har hatt en psykisk diagnose selvsagt og kan bli syke på andre måter. Der tror jeg mange i helsevesenet hat mye å lære.

      1. Ja, her burde Vær Varsom-plakaten dukket opp i netthinna til mange journalister.😡
        Det får være måte på hva som skal være greit å spørre om!
        Psykisk syke har dessverre ofte et stempel i journalen sin som psykisk syke og da er det det som feiler dem. Punktum!☹️

    2. Ang. media og våre politikere: Det er noe som heter nice to know og noe som heter need to know.
      Mange som får ME, opplever å ikke bli tatt på alvor når de tidligere har en diagnose som psykisk syk. Leger henger seg opp i den mentale delen og ser bort fra den somatiske. Man kan spørre seg om en tidligere kreftsyk ville oppleve å ikke bli tatt på alvor om de f. eks. får diabetes i neste runde.

      1. Det er nesten enda verre å få enda en «usynlig» sykdom når man har vært psykisk syk.
        Det skal krefter til for å kjempe for å bli trodd for mange. Slik skal det ikke være.😔

          1. Den var fantastisk!👌🏻👌🏻
            Det skal utrolig mye styrke til for å kjempe for sin egen psykiske helse.❤️

    3. Jeg tenker at mye lærdom er å hente i kunnskap, og i aktsomhet. Hjernen vår hopper lett på enkleste løsning. Jeg har selv vært på legevakt og fått behandling knyttet til kjent sykdom. Uken etter ble det øyeblikkelig hjelp-time hos fastlege, også godt plassert i firkanten kjent sykdom, men jeg ble sendt til sykehus. Og vips hadde jeg 3 nye diagnoser – inkludert akutt hjertesvikt… Det jeg ble aller mest glad for oppi elendigheta, det var en fastlege som sa unnskyld, for ikke å ha tenkt utenfor boksen. Som hadde delt historien med sine kollegaer for læring. Håper din sønn får møte noen som tenker utenfor boksen!

      1. Det er så viktig og så bra at leger innrømmer at de kan ta feil og ikke minst forteller det til sine kollegaer.👌🏻🤗
        Enda godt at annen sykdom ble oppdaget og behandlet hos deg. Det kunne gått skikkelig ille!😨

    4. Jeg jobber et sted der vi er en stor del av det sosiale livet til mange. Jeg bruker gjerne tid på snakke med dem, bytte batteri i fjernkontollen og masse andre småting. Småting for meg, store ting for dem.
      Men jobben er også en stor del av mitt sosiale liv. Uten den da alt var stengt, hadde det nok rabla for meg. Jeg er en av de som faller utenfor. Med familie langt unna, og relativt nyinnflyttet, hadde jeg ingen nære da alt var stengt. Måten det ble lagt fram på da jeg ble kuttet ut på grunn av restriksjoner, gjorde at jeg trekker meg unna og ikke gjenopptar kontakten nevneverdig. Fortsatt er det jobben som er min største sosiale arena, men jeg har begynt å se i andre retninger etter noe sosialt å gjøre. Vanskelig når man har runda 50, men er på gli.

      1. Du har nok helt rett i at det kan være vanskelig å være nyinnflyttet til et sted, særlig når det sosiale nettverket man hadde er blitt borte.
        Da kan jobben være god å ha.🤗
        Du er flink som hjelper andre som trenger det og noen ganger tar det ikke lang tid heller, men det betyr så mye.❤️
        Jeg heier masse på deg som jobber med å komme deg ut av ensomheten.💪🏻🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg