Att og fram er like langt??

Den som har funnet på det forbaska vrøvelet der, kan umulig har vært strikker!

Copyright: Strikkekjerring

I går kveld begynte jeg å nærme meg ferdig med fellingene på Svartulvgenseren jeg holder på med.

Jeg så at det begynte å bli litt for lite garn, så da strikket jeg for livet!

Du kjenner deg igjen, ikke sant???

Akkurat som om man tror at garnet kommer til å rekke hvis man strikker fortere, hi, hi….

Vel, etter å ha strikket så fort jeg kunne, ble det for lite av det hvite garnet.

5 omganger for å være nøyaktig.

Da jeg så litt nærmere på det jeg hadde strikket, oppdaget jeg at her var det noe som ikke stemte.

HIPP HURRA!!!

Jeg hadde altså klart det mesterstykket å telle feil slik at jeg ikke har like mange masker på forstykket som på bakstykket.

Og det oppdaget jeg nå???

Etter en lang dag på jobb, var klokken allerede blitt laaaaaangt over leggetid, så strikkingen ble lagt bort til nå i morges.

Men nå var det bare å starte å rekke opp.

Det jeg hadde brukt mange dager på å strikke, rakk jeg opp på 5 minutter.

Så da tenkte jeg at den tufsen som hadde funnet på det ordtaket, umulig kunne vært strikker og den personen skulle jeg gjerne ha hatt ett ord med!

Etter et aldri så lite søk på nettet fant jeg ut at den som har funnet på dette forbaskede tøvet, er ingen ringere enn Henrik Ibsen.

Og etter det jeg kan finne ut, strikket han slett ikke!

(Hvis han ikke strikket i smug, da)

Vel, jeg kan fortelle deg, herr Ibsen, at att og fram slett ikke er like langt.

Hadde du lært deg kunsten å strikke, hadde du skjønt at det stemmer slett ikke!

Å gjøre oppattarbeid liker jeg ikke, så jeg passer på å rekke opp når jeg er alene i huset, for da er temperaturen i pannebrasken en smule høy!

Men det nytter jo svært lite å bli irritert på andre enn seg selv når man gjør slike bommerter, så etter å ha rekket opp alt, roet jeg meg ned og da fanget faktisk Henrik Ibsen og koblingen mot strikking interessen min.

Uttrykket Henrik Ibsen kom med stammer fra Peer Gynt og i 2017 var det 150 år siden han skrev ferdig stykket som er svært berømt den dag i dag.

i 2016 bestemte en dame seg for å strikke hele stykket inn i gensere, med tekst både foran og bak.

Damen som startet dette store prosjektet heter Britt Elin Skogseide og hun fant ut at hun ville komme til å trenge veldig mange gensere for å få med all teksten.

Det kunne hun ikke klare alene, så da måtte hun ha hjelp.

Og hjelp fikk hun!

Strikkere fra fjern og nær meldte seg og de ble ferdige med prosjektet og det ble totalt 574 strikkere fra inn- og utland som strikket gensere med tekst på.

De ble ferdige til 150-års jubileumet og strikkerne samlet seg i Bergen og gikk parade med genserne på seg rundt om i Bergen.

Fantastisk, hva??

Men ikke nok med det.

Henrik Ibsen er jo også opphavet til navnet på det norske ullgarnet Peer Gynt, som har vært på markedet siden 1938 og fremdeles er mulig å få kjøpt.

Det er et svært populært garn til blant annet koftestrikk.

Lite visste nok Henrik Ibsen at han skulle få så mange koblinger til strikking der han satt og skrev Peer Gynt for 155 år siden og at jeg skulle irritere meg grønn over uttrykket hans.

Jeg er blitt adskillig mildere stemt ovenfor Henrik Ibsen etter å ha lest om strikkehistorien han førte til, så nå er det bare å brette opp ermene og gjøre jobben på nytt.

Strengt tatt er det vel ikke Henrik Ibsen sin skyld at jeg har strikket feil, er det vel??

 

HA EN TEATRISK TIRSDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

25 kommentarer
    1. Om du ikke hørte på en lydbok el. lignende og ble så distrahert av noe Ibsensk slik at det førte til feilen…så tror jeg ikke det. Men skjønner deg, det er ubegripelig kjedelig å rekke opp. Uansett er det bare å gå på, ønsker deg STYRKE :D. Strikkeprosjektet med sitat husker jeg. Ha en nydelig tirsdag til tross for oppattgjering. <3

      1. Hehehe😂
        Nei, jeg kan nok ikke skylde på det heller.🙈
        Tankene har nok vært andre steder mens jeg telte.😅
        Takk for styrkeønskninger og ha en strålende dag!🤗

    2. Artig strikkehistorie 😊 Synes forresten det er helt “innafor” å skylde på Henrik Ibsen, og det kan være godt å ha en å skylde på 🤗

      1. Jo, noen må det jo gå utover.😂😅
        Mannen er nok veldig glad han ikke var hjemme mens dette pågikk.🙈

    3. Mimre, mimre. Peer Gynt genser nr. 338 er nemlig min 😊. Fantastisk prosjekt å være med på! Britt Elin hadde fått laget tøymerker til oss – så genseren er behørig merket med 150 år, og teksten «1. utgave i ull» 🥰

      1. Så fantastisk!🤩
        Herlig at du fikk være med på det. Det må ha vært en opplevelse for livet.🥰

        1. Det var virkelig et eventyr fra ende til annen. Underveis var 2 FB-grupper oppe, en offentlig og en for strikkegjengen, med veiledning, heiing, og utveksling av ymse. Blei liksom et tomrom en stund etter paraden, det blei så mye mer enn bare å sitte i egen sofakrok og strikke. Har noen lyst til å se gærninger og galskap i fri dressur, da er det bare å søke opp «Peer Gynt paraden i Bergen» på YouTube 😉.

          1. Helt fantastisk!🤗
            Og jammen litt av en logistikk å administrere det store prosjektet.😅🧶

    4. Hihi, jeg burde vel ikke le, men siden det ikke er meg syntes jeg det gikk ann, sorry. Vi har vel alle vært der, og her skal jeg love deg det har gått ei kule varmt når noe sånt ha skjedd. Du har vel fortsatt ikke nok garn, så da må du vel ut å shoppe?

      1. Jeg skjønner deg godt.😅😂
        Jeg hadde nok ledd jeg også, hvis det ikke hadde vært meg.🙈
        Mer garn må kjøpes ja og det mangler jo selvfølgelig bare litt.😅
        Men jeg har jo god tid, siden jeg passer på å få arbeidet til å vare lenge.🙈😅

    5. Hugsa godt de damene med Ibsen-sitater på flotte gensere. De kom velfortjent på TV, Norge Rundt kanskje?
      Har nok strikka feil noen ganger ja. Ingenting koselig med det. Har lurt meg unna å rekke opp og. En mønsterrad 1 m. skeiv, ga blaffen og det sitter i enda. Hehe.
      God fortsettelse.

      1. Ja, jeg husker også at de var på TV. Litt av et prosjekt.🤗Virkelig imponerende.🧶
        Hadde det blitt noe av alt man har rekket opp, hadde man jammen produsert mye altså.😅

      1. Ikke sant?😅🙈
        Jo, det må ett nøste mer til, men nå har jeg jo arbeid en stund siden jeg strikker garnet 2 ganger.🙈

    6. Ganske kjent fenomen, her i huset også kalt: “kom gutta, no går vi ut”. Sist opplevd i sommer, da jeg skulle sette maskene til armene på vent og oppdaget at jeg hadde økt alt for lite i starten…

      1. Det kan være svært lurt av resten av familien å fordufte når slikt skjer, ja.😅🙈 Ellers kan de veldig fort komme i skuddlinjen når utbruddene kommer og garn og pinner fyker veggimellom.😅🙈

    7. Skjønner godt at du måtte være alene med dette ja. Lite som er så kjedelig som å rekke opp strikking.
      Kjedelig med hekling også, men det er allikevel enklere.
      Du fikk nå skrevet en artig historie og innlegg da 😀

      1. Det er nok best for de som er rundt meg at jeg er alene mens denne prosessen pågår.😅🙈 Til jeg får kjølt meg litt ned.🙈

    8. Så utrolig kjedelig og det med mønster også da…det er i hvertfall dobbelt så ille!
      Men man bør ha tunga rett i munnen når man strikker og i rett munn!
      Ha en fin kveld….🙃

      1. Jeg skjønner ikke hvor hodet mitt har vært hen mens jeg har holdt på med det regnestykket der.😨😅
        Det har nok tatt ferie.😂

    9. hehehe ja nei du får sagt det…. :_D
      Så artig at de strikket den i samarbeid – så mange !
      Har ikke hørt om den genseren… men artig lell

      Det er sååååå eitrende irriterende når man har strikket feil og oppdager det PÅ SLUTTEN…. men det er bare å roe ned – finne de indre gode tankene og rekke opp….

      Lag deg en fin fin onsdag 🙂

      1. Ja, det er bare å rekke opp og holde seg unna andre til det verste av surhet er gått over.😂😅🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg