Åleina ei Julenatt

Denne uka starter Juleturnèen vår.

Copyright: Strikkekjerring

En av sangene som er med på turen skrev vi i fjor.

Hvert menneske i dette landet har sin historie og mange av dem er triste og vonde historier.

For mange er jula ekstra vanskelig.

Vi forbinder jula med glede, forventninger og tid sammen med familie og våre aller nærmeste.

Men slik er det ikke for alle, dessverre.

I år er det enda flere som har det vanskelig.

Regjeringa har bevilget mer penger til matsentralene siden flere og flere ikke har penger til å kjøpe mat og foreldre kutter ut mange måltid i uka på  seg selv for å kunne gi ungene sine mat.

Mange har ikke råd til dyre julegaver eller å kjøpe julegaver overhodet.

Det gjør at mange legger seg med en stor og tung stein i magen hver kveld.

Veldig mange sliter psykisk og det er ikke rart at hverdagene er svarte når økonomien i tillegg er dårlig.

Mental Helse er en sak jeg brenner sterkt for.

Jeg har selv sett med mine egne øyne hvor svart verden kan føles for et menneske og det er usigelig trist å titte inn i ett par øyne hvor alt av håp har forlatt.

I veldig mange hus rundt akkurat DEG sitter det nå slike mennesker.

Som har mistet håpet om livet.

De ser ikke at det er mulig for dem å få en bedre hverdag.

De får ikke hjelpen de trenger og de klarer heller ikke selv å komme seg ut av den vonde hverdagen.

Mange av dem må også leve med hva folk rundt dem kaller dem.

Det er fylliken og latsabben som ikke gidder å jobbe.

Det er ingenting som gjør meg så eitrende forbanna som hvis jeg hører det!!!

Hva vet de som sier dette om dette mennesket??

Vet de hvordan de har det?

Vet de at det for dette mennesket kan være en gedigen kamp bare å stå opp om morgenen.

Har de egentlig peiling på hvor sterk dette mennesket er som i det hele tatt klarer å komme seg opp til nok en helsvart dag der nervene er så tynnslitte og de har det så vondt inni seg at de har ligget det meste av natten i sterke kramper fordi de har det grusomt??

Tror de ikke at de skammer seg nok om ikke de skal få slengt stygge bemerkninger etter seg også?

Som nærmeste familie eller venn til et menneske som har det sånn, er det også veldig vanskelig.

Man prøver å hjelpe og man prøver å få hjelp fra de som virkelig kan dette.

Dessverre er det ofte for lite og ikke riktig hjelp å få.

Kanskje vi i vår fortvilelse prøver å hjelpe på feil måte og ikke gir den hjelpen mennesket trenger.

Til deg vil jeg gjerne si:

ALDRI ALDRI GI OPP!!

Det er tusen ganger bedre å bry deg og prøve å hjelpe enn å gi opp eller bryte kontakten.

Jeg VET at det er ufattellig tungt, men jeg vet også at det kan nytte.

Jeg VET at det kan gå lang tid, men jeg VET også at det er mulig å få toget til å snu.

Jeg har selv sett at det nytter og at et menneske som er i den dypeste fortvilelse kan få ett liv de også.

Med jobb og å kunne klare å være sammen med andre og delta i hverdagen sammen med familie og venner.

Dessverre er det også sånn at det noen ganger ble for tungt for ett menneske.

De klarer ikke mer og velger å forlate dette livet.

Heldigvis er dette noe vi prater mer om enn før.

Hvor vondt dette er for de nærmeste kan ikke beskrives med ord og i jula og andre merkedager er dette ekstra vanskelig.

Musikk kan være til støtte og hjelp for mange.

Det kan være lettere å uttrykke det man vil si gjennom toner enn det mange ganger kan være gjennom ord.

I fjor samlet vi inn penger til vår lokale Mental Helse, øremerket tiltak for de unge.

I den forbindelse skrev vi denne sangen til de som sitter alene i jula og har det vanskelig og for å hjelpe med å samle inn penger til de som sliter psykisk.

Dette føler jeg er et tema jeg kunne skrevet en hel bok om siden det engasjerer meg så sterkt og et blogginnlegg blir for lite for å favne alt jeg kunne hatt lyst å si.

Hvis du skal gi til ett formål i år, håper jeg det blir Mental Helse.

 

Hvis du har lyst, kan du høre sangen vår på YouTube HER

 

VI HAR INGEN Å MISTE <3 <3 <3

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

 

14 kommentarer
      1. Det har du helt rett i.❤️
        Fasader har mange former, men inni kan det være fullt kaos.😔

    1. Så flott skrevet, og så utrolig viktig ❤️
      Det er utrolig mange som sliter, og jeg kjenner ofte at jeg skulle ønske jeg kunne be inn, og hjelpe mange.
      Om vi ikke kan be de som sliter inn til oss, så er det flott om vi kan hjelpe økonomisk så andre kan gjøre det fysisk.
      Selv så er jeg engasjert noe økonomisk til folk i Paraguay som har lite, og trenger hjelp til mye.
      Også blir det litt til diverse andre ved behov ☺️ Om vi alle gir litt, kan det hjelpe mye 🥰
      Takk for et viktig innlegg å bli minnet på 😀❤️

      1. Det er så utrolig mange som trenger hjelp og det er fint å kunne hjelpe andre som trenger det.❤️
        Det er vi helt avhengige av og jeg synes det virker som at tallet på de som trenger det bare øker og øker.
        Så flott at du kan bidra til dine prosjekter.🥰👏🏻👍🏻

    2. Så viktig og god ytring. ❤️ Å ta tak i et menneske før hen når bunnen, er en stor og kan være en livsviktig gjerning. Ser i noen kommentarfelt og i blogg at det er folk som er med å bryte ned personer som er åpne og forteller om både fysiske og psykiske problem. Kaller personen sutrete! Da blir eg rasende, må sitte på hendene mine for ikkje å skrive et motsvar. Vet det ikkje nytter, eg er ikkje sterk nok mot visse folk.
      Ka er det som skjer? Vi snakker og skriver om barn og mobbing. Hvordan skal barn lære når voksne folk oppfører seg sånn.
      Takk for at eg fikk en utblåsning hos deg. 😍
      Melodien deres var veldig fin, sier mye. 🎶

      1. Det er så sant!❤️
        Det er jo ikke rart at mange ikke tør å si hvordan de har det når de får slike kommentarer tilbake.
        Dette leser også våre barn og hvordan skal de da skjønne at slik oppførsel ikke hører noe steds hjemme?
        Innimellom trenger man en utblåsning, så det var nok på sin plass i dag.🤗
        Nyt mandagen!🌟🤩

    3. Så bra skrevet og det er sterke ord som dessverre er så alt for sanne. Mange sliter dette året, og da spesielt med å skaffe mat på bordet. Jeg vet hvordan det er å ikke ha penger til bare utgiftene, og ikke noe igjen til mat og nødvendige ting. Det er fint at man igjen kan begynne å arrangere alternativ jul, hvor de som sitter alene eller har dårlig råd kan komme å feire julaften. Selv skal jeg feire julaften alene som jeg pleier å gjøre. Det er helt frivillig for min del og jeg har ikke hatt mangel på invitasjon fra familie og venner, men vil helt være hjemme hos meg selv 😊 Ønsker deg en fin mandag, klem 🤗

      1. Det er veldig bra at det nå kan arrangeres alternativ jul igjen.🤗
        Det er mange som er alene i jula som ikke ønsker det, men sp er det jo en del som deg, som liker å være alene og koser seg aller best da.🤩🌟
        Vi er alle forskjellige og så er det fint når man kan velge om man vil være alene eller ikke.🥰
        Ha en flott adventsmandag!🤩

      1. Det gjør vi.❤️
        Det er så lett å dømme og ikke se mennesket.
        Denne jula her blir det tøft for enda flere enn før, dessverre.😔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg