Kake nr 5000

De siste årene har jeg bakt noe sinnsykt med kaker.

I kaféen vår har alle kakene vært hjemmebakte og bakt av meg.

Copyright: Strikkekjerring

I tillegg har det vært noe enormt med kakebestillinger. Også bakt av meg.

Enkelte dager har jeg kun stått på kjøkkenet og bakt kaker.

Egentlig kunne jeg bare bakt kaker og ikke gjort noe annet.

Etterspørselen har uten tvil vært mye større enn jeg har hatt sjans om å klare med, så mange ganger har jeg måttet si nei, selv om jeg ikke liker det.

Den kaka over her ble bakt en av de dagene om sommeren hvor vi hadde det noe så sinnsykt varmt. 30 grader i skyggen er ikke vanlige temperaturer hos oss.

Det var 2 år siden. Koronaen herjet og hele Sør-Norge reiste til Nord-Norge hvor det var et vanvittig fint vær hele sommeren og det regnet i sør.

Å reklamere trengte vi ikke å gjøre. Det kom så sinnsykt med folk at hele turistnæringa her i nord ble tatt på senga.

Alle utlendingene hadde kansellert og de som hadde Norgesferie, reiste på lykke og fromme uten å bestille overnatting. Alle måtte snu seg i en viss fart og prøve å skaffe bemanning og fylle opp frysere og disker med mat i en fei.

Det var et helt spesielt år og her ble faktisk Nord-Norge vinnerne av de norske turistene.

Copyright: Strikkekjerring

Islandskake har jeg ikke tall på hvor mange jeg har bakt av, men den er nok den jeg har bakt nest mest av.

En utrolig god og saftig kake, som også er glutenfri.

Copyright: Strikkekjerring

Jordbærbløtkake er jo også en sikker vinner.

Bløtkake er kanskje ikke så mye brukt lengre, men det er en kake veldig mange er glad i.

Copyright: Strikkekjerring

Denne her bakte jeg mye av en stund.

Det er en kake med masse Smørbukk i smørkremen, slik at det blir karamellsmak av den.

Veldig god, men mektig kake.

Copyright: Strikkekjerring

Det fins mange gode kaker, men kakevinneren hos meg er Krokankake.

Den ser kanskje litt kjedelig ut, men jeg garanterer at den smaker veeeeeldig godt. Det er uten tvil den kaken jeg har bakt mest av og jeg kan nesten lage den i blinde.

Flere av disse kakene baker jeg så ofte at jeg trenger ingen oppskrift.

De er lagret i hodet mitt.

Ett forsiktig overslag viser at jeg har passert 5000 kaker nå siden vi startet for 6 år siden. Tenk å se dem på en gang, da!

Det hadde nok fylt nesten hele Ågskardet, he, he….

Nå har jeg selvfølgelig bakt masse kaker opp gjennom livet utenom jobb, så hvor mye det er aner jeg ikke.

For meg er det å bake en kake jeg har bakt massevis av ganger før, tankeløst arbeid. Det gjør jeg mens jeg tenker på andre ting og av og til må jeg ta meg i å undres over om jeg virkelig hadde sukker i kremen eller ikke, hi, hi…

I dag er har jeg også mye på tapeten.

I kveld kommer det nye turister, så rom skal vaskes og ny mat skal lages.

 

HA EN FLOTT KAKEDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

14 kommentarer
    1. Mmmmm lekre fristelser her!
      Jeg skal lage bløtkake i dag – til korkafe vi skal ha i dag 😀 Måtte kjøpe “ferdigbunn” da jeg ikke orker lage bløtkakebunnen hihihi men den er god den også – ferdigbunnen – så det blir nok kake ut av det 😀

      1. Ferdigbunnene er gode de og da går det kjapt å lage kake.🎂
        Kos deg på kafé.☕️Det er godt å kunne møtes igjen uten restriksjoner og smittevern.🤗

    2. Krokankakæ e nydelig🙂Kan ikke spis den uten å tænk på Farmor.Ho va fantastisk på kakebaking 🙂

      1. Ja, den er veldig god!😊👍🏻
        Den er ikke så veldig vanlig nå, men før i tiden var den like vanlig som Pavlova er nå til fest og feiringer.🎂🎉

      1. Det er kjempegodt!🤗
        Det blir en nydelig karamellsmak, men det holder med ett kakestykke.😅

    3. Åååh, så mange fristelser! Flotte kaker! Jeg elsker kaker, men tåler det ikke lenger. Spiste ett stykke bursdagsgave i går kveld, og sliter med vond mage enda 🤪

      1. Huff!😱Det var ikke bra.
        Jeg elsker kaker, men når jeg baker hele tiden, får man ikke så veldig lyst på kaker akkurat.😅

    4. Oioi, her var det mye godt, og flotte kaker! 😀 Artig å bake, og jeg har også bakt mange kaker, men kommer nok aldri opp til ditt nivå i antall 😄
      Skal få lest meg opp på de andre innleggene dine nå 🙂 Ha en fin dag! Klem ❤️

      1. Jo, det er morsomt å bake kaker, så lenge det ikke er under tidspress.😅
        Vil tro du har bakt noen du også, opp gjennom årene.🎂☕️

    5. Wos mine tenner løper i vann når jeg ser alle de gode kakene. Du er en megaflink kakebaker også…i tillegg til alt det andre du lager. Krokankake er nr 1 hos meg også.
      Når jeg en sjelden gang kjøper softis så er det kun krokanstrøssel som er bra nok🙏❤️

      1. Ja, krokan er godt både på kake og softis.🎂 Hos oss var det vanlig med denne kaka til festligheter når jeg var lita.🎉🎂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg