Ett nytt par votter – Norsk oppskrift

I ettermiddag har jeg fått festet trådene og latt vottene svinge seg noen runder i tørketrommelen.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg tror noen av guttene eller Musikermannen skal få disse.

De ble for store for mine hender.

Det er merkelige greier det med toving.

Det er litt risikosport.

Man vet aldri helt hvordan resultatet blir.

Denne gang hadde jeg et pledd jeg hadde vasket sammen med vottene i tørketrommelen og resultatet ble ikke det samme som med Musikermannens dongeribukser.

Han skulle vel likt å høre at resultatet ble best med buksene hans, men det skal jeg holde stilt om.

Uansett, så ble det ferdig ett par Taigavotter og dermed ble det enda mindre garn igjen i kassen.

Og takk og lov for det!

Mønsteret er enkelt å strikke og det går ganske så kjapt å strikke et par slike votter.

Det kan godt hende jeg strikker dette mønsteret flere ganger.

 

MØNSTER: TAIGA VOTTER

GARN: JEG HAR BRUKT FRITIDSGARN

PINNER: 6 MM

STØRRELSE: M-L

 

Etter jobb har vi gjort klart lydanlegg som skal pakkes i bilen i morgen tidlig.

Da er det ut på veien igjen for en ny konsert.

Denne gang skal vi ut i øyriket og det blir garantert koselig.

I dag har jeg fått med meg at Kronprinsesse Mette-Marit har lært seg å veve.

Det startet som en coronahobby, men nå har hun tatt vevkurs på Raulandsakademiet og jeg nikker fornøyd over at den norske Kronprinsessen er med på å holde gamle norske håndverkstradisjoner i hevd.

Hun har også dratt med seg Kronprinsen på flere inspirasjonsbesøk, også i utlandet.

Jeg har aldri prøvd meg på å veve, men kanskje jeg får mulighet til å lære det en dag?

Det er mange husflidslag rundt om i Norge som har vevkurs, så der er det mulig å lære seg å veve hvis det er noen som har lyst til å bli like bitt av basillen som Kronprinsessen er blitt.

Det kan fort bli flere som kan tenke seg å lære mer om veving når Kronprinsessen viser fram det hun lager.

Morsomt er det uansett å lese om hennes nye hobby.

Nå er det snart kveld her i huset etter en lang arbeidsdag.

I morgen er det tidlig opp for å pakke klart før vi skal ut og reise.

 

HA EN KREATIV KVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

10 kommentarer
    1. fine påskeegg og nydelige votter,jeg bruker å tove med en gammel joggesko :=)men karane trenger også varme på hendene ,veve er gøy ,jeg kan ikke å renne en vev ,men jeg kan veve gulvløpere,har laget mange ,alle mine løpere hos oss har jeg vevd selv :=)men nå er veven pakket bort,skulle jeg vevd no ville jeg lært meg å veve bordløpere,jeg bare elsker slike løpere og har det pa alle mine bord og skap

      1. Joggesko var et lurt tips!🤗👌🏻
        Vevde løpere er virkelig fint.🤩
        Det kan fort bli på mote igjen når Kronprinsessen viser fram det hun har vevd.🥰🧶

    2. Jeg har ei tante som hadde en slik diger vev. Den tok opp et helt rom. Jeg hadde en liten i tre. Fikk den da jeg var sju, men det ble med den ene lille vevde matta, siden ingen visste hvordan veven skulle tres 🙃

      1. Det er gjerne det som er det største problemet. Både plass for å ha den, men også å finne noen som kan hjelpe til å tre den. Det er en hel kunst.😅

    3. Jeg vevde da jeg gikk på folkehøyskole… men det vart ikke med mer enn det… 🙂

      Lykke til på veien igjen og nye konserter i øyriket!

      1. Så da kan du litt av kunsten.🤩👌🏻👏🏻
        Det kan fort bli veldig populært å veve igjen. Særlig når Kronprinsessen går foran og viser et godt eksempel på bevaring av norske håndtverkstradisjoner.🥰🧶

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg