Morgenstund med Brennpunkt

Lørdag morgen med strikking, fyr i ovnen og siste del av Brennpunkt på TV.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg har lagt opp til babybuksen som hører til hentesettet til jakken jeg strikket i går.

Vi har akkurat sett siste del av den rystende dokumentaren om eldreomsorgen på Brennpunkt.

Det er vel neppe så mange av oss som ønsker oss på sykehjem eller har lyst til å sende våre familiemedlemmer på sykehjem når man får slike bilder inn i stua?

Dessverre er dette virkeligheten mange steder, selv om det andre steder fungerer godt.

All ære til de som jobber i helsevesenet og gjør så godt de kan, under svært vanskelige forhold.

Det som bekymrer meg mest, er at de som jobber der, ikke skriver avvik, men heller rapporterer at alt er som det skal og at de har gjort det som kreves at de skal gjøre.

Da er det jo komplett umulig å få gjort noe som helst!

Da vil dette bare fortsette.

De som jobber på sykehjemmene må tørre å rapportere og tørre å si fra, selv om det er ubehagelig og de vet at sykehjemmet kanskje ikke får Livsgledegodkjenningen på nytt.

Det har jo ikke noe for seg å feie ting under teppet og tro at da er problemet borte.

Det er mennesker vi snakker om.

Eldre, forsvarsløse mennesker som fortjener det beste stell og som i liten grad har mulighet for å rapportere og si fra.

De er ikke vanskelige og urolige.

De sier fra om at dette er ikke som det skal være.

Eldre mennesker skal ikke ligge i en seng store deler av dagen og ikke bli skiftet på eller ha muligheter for å gå på do når de trenger det.

De som jobber der, skal heller ikke være nødt til å jobbe under slike forhold.

Det MÅ være mennesker nok på jobb for å kunne ivareta de eldres behov.

Vi fikk også se at det nytter å si fra.

Da er det mulig å få ansatt flere folk og få gjort noe med rutiner og ansvar.

Det skal ikke være sånn at ansatte gråter før de kommer på jobb, mens de er på jobb og ligger våkne om natten fordi de ikke har sjans om å klare arbeidsoppgavene i løpet av en dag.

Ufaglærte blir satt til å håndtere medisiner og vikarer uten opplæring og utdannelse blir satt til arbeidsoppgaver de ikke mestrer.

Hadde jeg som sjef gjort dette på min arbeidsplass, så hadde jeg fått både straff og bøter.

Vi blir kontrollert og sjekket i alle bauger og ender og nåde meg hvis jeg ikke kan dokumentere og bevise og vise fram at jeg har alt på stell.

Da får jeg bedriftens navn klint utover i avisene og jeg får på pukkelen så det holder.

Jeg har ikke en gang lov til å reklamere med en drink-emoji på et arrangement og langt mindre skrive at vi har øl for salg.

Skulle jeg glemme å føre temperaturen på et kjøleskap en dag, så får jeg surfjes av Mattilsynet.

Det er bemerkelsesverdig at det fins ressurser i Norge til å kontrollere og sjekke utesteder og restauranter mange ganger for året, men å ivareta våre eldre og føre tilsyn og kontroll med dem, det har vi ikke ressurser til.

Det er ikke mange kommuner som får prikkbelastning, mister bevilningen, får bøter eller må stenge sykehjemmene fordi de ikke gjør alt 100 % som de skal.

Der kan det være avvik etter avvik, uten at det får noen som helst konsekvenser!!

Jeg kjenner at jeg blir gloheit!

Er det ikke viktigere å ivareta de eldres og de ansattes behov enn å sitte å sjekke om utestedene har vært så uheldige å bruke en drink-emoji på et facebookinnlegg??

Ærlig talt Norge!

Skjerp dere!

 

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

16 kommentarer
      1. Jeg tenker at det må inn statlige uanmeldte kontroller som går inn mange ganger i året og fører tilsyn, også inne hos pasientene. Det må vi som driver i restaurant- og utelivsbransjen forholde oss til og det må innføres konsekvenser når det blir påvist regelbrudd.

    1. Man mister lysten på å føre avvik når det aldri skjer noe, eller når det å skrive avvik får negative følger for den som varsler. Det hender og at avvik stopper opp nærmeste leder. De ser på det som kritikk og meldes ikke videre. Det man først må jobbe med er meldingskultur. Få inn i hele organisasjonen at avviksmelding er å ha fokus på kvalitet, ikke ment som kritikk. At det er noe som skal føre til læring, føre til st tjenestene blir bedre.
      Desverre er det ofte lang vei mellom hvordan avvik i teorien skal behandles og hvordan avvik og varsler blir behandlet i praksis ved mange arbeidsplasser

      1. Det er helt sant.
        Jeg tenker at statlige uanmeldte kontroller mange ganger i året og konsekvenser ved lovbrudd må til for å få stopp på dette.
        Slik er det i restaurant og utelivsbransjen og det skulle bare mangle at ikke det skulle gjelde sykehjem som skal ta vare på dem som ikke har en stemme også.

    2. Har vært beboer selv på sykehjem gjennom vel 1,5 år. Et sant mareritt med traumer jeg har bearbeidet, men ennå sliter med, i en alder av noenogfemti. Hjemme nå da, heldigvis. Alt er rapportert inn fra min side. Men hjertet mitt blødde for de av mine medboere, som ikke kunne, eller ville ta til motmæle, for da ble det verre i etterkant, da jeg spurte om jeg skulle ta opp feil og uverdig behandling. Har vært ved 3 forskjellige institusjoner, 2 var fullstendig kritikkverdige, den 3. og siste, kun med små feil, heldigvis. Det er store forskjeller fra sted til sted. Finnes masse gode og empatiske pleiere, men det er dessverre prisgitt ledelsen av stedet hvordan pasienter/beboere blir behandlet og har det, til syvende og sist. Selv om jeg hadde en ok opplevelse av siste bosted, med kun få avvik/tilfeller, kommer jeg selv aldri til å frivillig inn på et sykehjem igjen. Det skjer bare ikke.

      1. Skjønner deg veldig godt.🥰
        Det er dessverre altfor lite krav og for lite konsekvenser når ting ikke er i orden.
        De aller, aller fleste som jobber der gjør så godt de kan, men de har umulige arbeidsforhold og det er det kommunene som har ansvaret for.

    3. Jeg har ikke sett dokumentaren selv, men hørt og lest mye om den. At det skjer vet jeg fra artikler jeg har lest både både i norske aviser og utenlandske. Man kan jo bare håpe at man slipper å havne på sykehjem, og at man får bo hjemme hele tiden og bare sovner inn i senga hjemme når den tid kommer. Da moder’n var på sykehjemmet fra mars til juni, så jeg litt av vert som var kritikkverdig, men ikke dramatisk. Kos deg videre med strikkingen, klem 🤗

      1. Det er nødt til å bli tilsyn på sykehjemmene og konsekvenser for kommuner som ikke holder kravene.
        Det er trist og uverdig at slikt skal få lov til å skje på sykehjemmene. Det trengs mye mer bemanning på jobb for å kunne ivareta de eldre på den måten de fortjener.

    4. Ja, det er trist når deg er slik med tanke på at Norge er et rikt land. Det er fordeler og ulemper ved å havne på et sykehjem…
      Jeg har jobbet på sykehjem i nærheten og heldigvis der er de eldre ivaretatt:)

      1. Det er ikke tvil om at det mange steder heldigvis står veldig bra til og at det er mennesker nok på jobb slik at alle får det de trenger, men det er grusomt når det ikke er tilfelle.😨

    5. Jeg skal si deg det er ikke enket og jobbe i en slik tilfelle .
      Slik det er mange ganger at det blir skrevet avvik . Vi får beskjed at dette er ikke et avvik eller de blir stokket vekk .
      Det var ei som sa i fra hun ble oppsagt
      Vi får 15/16 åringer som skal jobbe på avdelingen er det rart at en er mange ganger fortvilt
      De døden ligger alene

      1. Det er helt fryktelig!😱
        Det er på høy tid at det kommer inn uanmeldte kontroller som sjekker hvordan det virkelig står til og at det får konsekvenser for kommunene. Det hadde vært bedre at det hadde vært brukt ressurser på det enn å skulle sjekke alle utestedene rundt i Norge.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg