Pavlova – Min oppskrift

I dag har jeg laget mat til andre og kaker i fleng.

17. Mai er dagen hvor Pavlova passer ekstra godt.

I dag tenkte jeg å dele min oppskrift. Den er laget på en litt annen måte enn det de fleste gjør.

Copyright: Strikkekjerring

Marengsbunn: Sett stekeovnen på 200 grader

4 eggehviter

2 dl sukker

0.5 ts 7% eddik

1 ts bakepulver

Eggehvitene og eddiken piskes i kjøkkenmaskin, mens man gradvis har i sukkeret.

Eggehvitene må bli skikkelig stive!

Det siste minuttet har du i 1 ts bakepulver.

Ha marengsen i en kakeform 26 cm og sett den i stekeovnen.

Senk varmen fra 200 grader til 150 grader og la kakebunnen stå i stekeovnen 50 min-1 time.

Den skal tørkes, men ikke bli for brun oppå.

 

Eggekrem:

4 eggeplommer

1 dl sukker

1 dl fløte

100 gram meierismør

1 ts vaniljesukker

Ha eggeplommer, sukker og fløte i en kjele.

Kok opp og rør i kjelen hele tiden med en visp.

Ikke ha for sterk varme! Da svies den.

Når alt begynner å tykne og skifter farge til litt mørkere gul, ha i smør i terninger og vaniljesukker.

Trekk kjelen av varmen og rør til alt smøret er smeltet.

Sett eggekremen kjølig til den tykner.

 

Ta marengsbunnen ut av kakeformen og over på et fat.

Ha eggekremen over bunnen. Pass på å få ut over kantene også.

Topping:

1 pk fløte

2 ss sukker

Jordbær

Blåbær

Bringebær

Litt lys kokesjokolade

Pisk fløten stiv sammen med sukker.

Ha kremen oppå kaken.

Pynt med ferske bær og litt revet sjokolade.

KOOOS DEG MED EN DEILIG PAVLOVA!!

Copyright: Strikkekjerring

Mens jeg var på jobb i dag, drønnet det plutselig i hele huset.

med det samme skjønte jeg ikke hva det var.

Det viste seg at det var et jordskjelv og det målte 2.7 på Richters skala.

Det merktes svært godt.

Vi bor i et område hvor det er jordskjelv titt og ofte.

Copyright: Norsar

I dag kom det en trist nyhet.

En av mine medbloggere, Eva, døde i går, helt plutselig.

Jeg vet jo at hun MS, men det var veldig uventet og det er helt uvirkelig at hun nå er borte.

Det er bare noen få dager siden hun sendte meg en melding og ikke kunne jeg ant at det var siste gangen jeg hørte fra henne. Hun ble bare 54 år og mine tanker går til hennes familie og barn.

Selv om vi aldri har møttes, blir man likevel godt kjent med mennesker man har kontakt med nesten daglig.

Fred over ditt minne, Eva.

Copyright: Strikkekjerring

Denne fine blomsten fikk jeg i dag av pappa og hans samboer.

Jeg må fortsette å lage mer mat, for i morgen blir vi mange til bords hos oss.

På formiddagen 17. mai skal jeg smøre dugnadsmat og så skal vi reise og hente Mellomstemann som skal gå nattvakt i natt. Han må sove litt utpå dagen, så derfor blir det feiring litt utpå ettermiddagen hos oss.

 

HA EN FIN FORBEREDENDE KVELD!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

10 kommentarer
    1. Jeg skal akkurat til med Pavlova, kanskje jeg skal test ut din oppskrift. Har ingen fast, bruke å gå på nettet for å finne en oppskrift :). Post før jeg las ferdig her. Jordskjelv, nesten litt ekkelt.
      Trist at Eva er borte, det satte seg i en – skulle liksom ikke skje, tenker jeg. <3

      1. Ja, prøv den.😊Den er litt annerledes og mye bedre synes jeg.🤗Så får du brukt eggeplommene også.👍🏻
        Det er helt uvirkelig at Eva bare plutselig er borte.😥💔

    2. Pavlova er godt. Lager den i liten langpanne, smører på vaniljekesam og krem. Masse bær oppå. Men jeg kjøpte litt kake og iskrem. Trasig beskjed du fikk. Jeg fikk en sånn beskjed før påske ei venninne var gått bort. Ha en fin feiring i morgen.

      1. Ja, jeg synes Pavlova er kjempegodt og det er en kake stort sett alle liker.😊🎂
        Din versjon er helt sikkert kjempegod den også.🤗Fin feiring til deg også.🇳🇴

    3. Pavlova er veldig godt – og den der så da sykt god ut 🤩
      Uff de der jordskjelvene syns jeg faktisk er litt skumle.. men heldigvis er det ikke ofte det har forekommet akkurat her. Husker faktisk ett da jeg var temmelig lita (altså på begynnelsen av 70-tallet), da det rista sånn i huset at en kotelett som lå på middagstallerkenen vibrerte av fatet..
      Ja det var ei trist nyhet om Eva. Som du sier, så lærer man jo folk å kjenne gjennom bloggen og bryr seg om dem, sjøl om man aldri har møtt dem.. Så det her var bare rett og slett trist.
      Håper du får en fin kveld videre 😊 og ei flott feiring i mårra.

      1. Vi er veldig vant med jordskjelv hos oss. Det er veldig vanlig og skjer ofte.😯
        Det var virkelig et sjokk med Eva.😥💔
        Håper du får en riktig fin feiring i morgen.🇳🇴🎂🇳🇴

    4. Pavlova er veldig godt, men så er denne hersjens allergien min (eggehvite) som gjør at jeg ikke kan spise den. Det hender allikevel at jeg lar meg friste en sjelden gang….. Huff ja det var så trist å leit med Eva. Jeg har tenkt på henne i hele dag, og hvor urettferdig livet er. Kommer til å savne henne ❤️

      1. Ååå, så synd at du ikke kan spise eggehvite.😯
        Ja, det er så trist og uvirkelig med Eva.💔😥

    5. Denne pavlovaen så god ut. Hadde tenkt å lage den enkle varianten, men orket rett og slett ikke.
      Eggekremen er vel nesten den samme som lagde til sucksékake bortsett fra at jeg bruker margarin og ikke meierismør.
      Sikkert veldig godt til Pavlova med krem oppå. 😀
      Blir helt svett av å tenke på å lage så mye mat, men jeg gjorde jo det før jeg også uten å bli helt utmatta. Har jobbet på kjøkken og i kantine 😉
      Kan enda ikke helt forstå at Eva er borte, det er så utrolig trist ❤️

      1. Ja, den likner veldig på samme krem som til suksessterte. Veldig godt og man får brukt eggeplommene også. I år er siste året med dugnadsmat til skolen siden minsten nå går i 10. klasse.
        Det er så uvirkelig at Eva er borte. Jeg kan nesten ikke forstå det.💔😥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg