Mitt gratis mønster på tøfler!

Jeg har tidligere strikket ett par herretøfler og nå har jeg strikket ett par dametøfler.

Copyright: Strikkekjerring

Nå har jeg skrevet ned et mønster som jeg deler gratis med dere fine lesere.

Si fra hvis det er noe som er uforståelig. 🙂

 

Mønsteret er til dame- og herrestørrelse, men pinner og garn kan varieres slik at du får en større størrelse eller mindre om du ønsker.

Husk også at vaskemaskiner tover forskjellig, så her må man prøve seg fram.

Forskjellige merker av ullgarn tover også forskjellig.

 

Garn: Fritidsgarn, Hegre, Blåne, Troll og lignende garntyper som er 100 % ull

Pinner: 60 cm + 40 cm + strømpepinner 6 mm

Størrelse: Dame – Herre

 

OK. Nå har du både garn og pinner.

Så da er du klar til å legge opp masker.

 

Legg opp 44-48 masker på rundpinne 6 mm 60 cm.

Ikke ta sammen, men strikk riller att og fram til arbeidet måler 13 cm for dame og 14 cm for herre.

Bytt til 40 cm rundpinne 6 mm.

Ta sammen og strikk glattstrikk rundt til arbeidet måler 28 cm for dame og 31 cm for herre.

Nå starter fellingen.

Bytt til strømpepinner 6 mm når du synes det begynner å bli trangt på rundpinnen.

Fellingen er lik for både dame- og herrestørrelsen.

Fell 4 masker ved å strikke 2 masker rett sammen jevnt fordelt.

Strikk 1 omgang uten felling.

På neste omgang: Fell 4 masker jevnt fordelt

Strikk 1 omgang uten felling.

Fell så 4 masker jevnt fordelt på alle de neste omgangene til det er 8 masker igjen.

Klipp tråden og trekk den gjennom de gjenværende maskene.

Sy tøffelen sammen midt bak.

Nå kan du pynte tøffelen litt hvis du vil.

Her har jeg heklet om omgang fastmasker med krok 5.5 mm rundt åpningen på tøffelen i en kontrastfarge.

Fest alle løse tråder og strikk 1 tøffel til.

Det er litt upraktisk med bare en tøffel, hi, hi…

Nå skal tøflene toves.

Det gjør du i vaskemaskin på 40 grader med Milo eller bløtlegger dem i vann,

klemmer ut det meste av vannet og tover i tørketrommelen.

Stopp underveis og sjekk hvor mye de har tovet.

Hvis du ikke synes de har tovet nok i vaskemaskinen, kan du tove dem en gang til eller tove dem litt ekstra i tørketrommelen.

Lykke til!!

Copyright: Strikkekjerring

Dette er fine gjestetøfler eller et fint gavetips.

Jula kommer jo før vi vet ordet av det, ikke sant??

Blogginnlegget kan du dele hvis du har lyst til det, men ikke kopiere mønsteret og lime inn i egen blogg eller side.

Copyright: Strikkekjerring

Det ser ut til at sola har tenkt å titte fram i dag også.

Jeg har mye på lista mi i dag som skal gjøres, både ute og inne, så da er det godt at det ikke regner.

I dag er det 53 år siden Woodstockfestivalen startet i New York.

Den er regnet som et høydepunkt for hippiekulturen.

Visste du at de ventet 200 000 publikummere?

Men det kom en halv million gjester som samlet seg på jordet i Max Yasgur.

 

HA EN MUSIKALSK MANDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

19 kommentarer
    1. Takk for oppskriften, som er lagret til senere 🥰
      Nei, jeg visste ikke at det var på denne dagen Woodstock festivalen startet. Jeg var 8 år og ble 9 år i desember det året, men husker at min 10 år eldre kusine snakket om det.

      1. Bare hyggelig.🤗
        Woodstockfestivalen vil nok for alltid bli husket som en av de største festivalene noensinne.🤩

      1. Ja, den festivalen vil nok for alltid bli husket.🤩 Det er kjekt med de hempene bak, så kan man henge dem opp også.🧶

    2. Tusen takk for en enkel og fin oppskrift på flotte tøfler.<3<3 Har en god del fritidsgarn liggende, så nå skal sannelig det garnet få bein å gå på!!! (wow, der var jeg "dyp",hahaha!) Ha en fin dag! :))

      1. Den festivalen kommer nok for alltid til å bli husket.🤗
        Det er fint å ha tøflene klare til kulda kommer.🧶
        En finfin tirsdag til deg.🤗🤗

    3. Takk, denne oppskriften så super ut. Håper jeg får laget meg noen slike.
      Må bare ha ånden over meg!
      Ønsker deg en flott kveld.. 🙂

      1. Kanskje du får ånden over deg når det blir mørkt på kveldene? Nå er det bare å nyte hvert eneste minutt av dagslyset.☀️
        Ha en fin dag!🤗

    4. Takk for oppskriften, skal lagre den og snart prøve å strikke tøflene 🙂. Greit å ha noen ekstra tøfler, til de som stikker innom.
      Ha en fortsatt fortreffelig kveld 🙂😎

      1. Bare hyggelig!🤗🧶
        Disse er kjappe å strikke, så da lager du fort noen par du kan ha på lur.😊👍🏻

      1. Nei, dessverre.
        Festivalen er jeg nok for ung tenk det!😂) for å ha fått med meg og jeg har aldri vært i USA, men hvis jeg skal dit, så skal du ikke se bort fra at jeg stikker innom.🤗

        1. Formulerte meg dumt, tenkte ikke på ‘69, men festivaler i Woodstocks navn i ettertid. Feks Woodstock ‘94 eller ‘99. Skal du dra til USA, sørg for å være der siste uka i juli da 😜👍🏾

          1. 😂🤣
            Nei, jeg var nok ikke det, men tidsmessig hadde det nok kanskje vært mer sannsynlig.🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg