Lofotlester

Kjært barn har mange navn, sies det.

Copyright: Strikkekjerring

Strikkede sokker har definitivt mange navn.

Alt etter hvor man bor.

Her kaller vi strikkede sokker for lester, mens sokker er slike vanlige sokker som man kjøper på butikken.

En lest er jo et mål på fotens lengde og skomakeren bruker jo også en lest som mal til å forme skoen rundt.

På den måten har nok navnet oppstått.

Mange kaller lester for sokker, lugger, hoser, labber, ladder og helt sikkert mange andre navn også.

Dette paret som jeg har strikket ferdig, kalles Lofotlester.

Jeg laget tidligere ett innlegg om disse sokkene som ikke har et eget nedskrevet mønster, visstnok.

Det har gått i lære videre ved å se på et annet eksemplar som noen har strikket, så jeg har ikke funnet opprinnelsen til mønsteret.

Jeg har brukt restegarn fra garnlageret til disse, så nå er det jammen slanket vekk enda mer restegarn.

 

MØNSTER: LOFOTLESTER

GARN: STERK

PINNER: 3.5 MM

STØRRELSE: 46-47 I SKO

 

Jeg skal se om jeg finner mer garn i lageret som jeg kan bruke.

Det kan godt hende jeg strikker flere par.

De er enkle å strikke og man kommer fort inn i mønsteret.

Copyright: Strikkekjerring

I Lofoten er det mye hav og strender.

Det er det også her, så jeg syntes det passet bra med noen fine skjell sammen med lestene i dag.

Jeg har en hel bøtte stående som jeg plukket i fjor.

Når jeg får tid, skal jeg lage noen dekorasjoner med dem.

Hvilket årstall det blir, er ikke godt å si, men planer er jo kjekt å ha.

Skjell er fine å pynte med i hagen også.

Foreløpig har det vært lite hagearbeid her, men til helga skal det jo bli bedre vær, så da får jeg se om jeg får mulighet til å gjøre litt.

Helga blir travel og fridager blir det ikke før etter sommeren, så jeg får ta det litt nå og da når det er et ledig øyeblikk.

Jeg skal ikke planlegge for mye, siden jeg vet at det ikke blir tid til å følge det opp utover sommeren.

Nå er det å jobbe og sove litt av og til som gjelder frem til september.

Jeg rakk faktisk også å delta på et Vertskapskurs her en kveld.

Digitalt heldigvis, så da hender det at jeg rekker å bli med.

Ellers må jeg prioritere veldig hardt for å bruke tid til møter.

Ikke fordi det ikke er interessante ting som tas opp, men fordi det stjeler av tiden jeg skal bruke til å jobbe.

Jeg har noen flere tanker om det, men det tenker jeg at jeg skal bruke ett eget innlegg til.

 

HA EN FIN ONSDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

11 kommentarer
      1. Takk skal du ha.🤩
        Det er fint med litt god kontrast i fargene til dette mønsteret.🧶🤩

      1. Ja, mønsteret heter det og det kan tilpasses i mønsteret til alle størrelser.🤗🧶👌🏻

    1. Der jeg kommer fra, har vi samme bruk av ordene lester og sokker. 😀
      Jeg vil gå så langt som å si at planer er livsnødvendig. Uten planer, hadde ikke mye blitt gjort. 😉

      1. Ja, det er stor variasjon i hva strikkede sokker kalles.🤗🧶
        Det er greit å ha en plan, men i løpet av dagen endres den mange ganger hos oss.😅
        Det skjer noe nytt hele tiden.🫣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg