Lofotlæsta – Uten oppskrift??

Før i tiden hadde man ikke alltid et ferdig skrevet mønster når man skulle strikke noe.

Copyright: Strikkekjerring

Særlig her i Nord-Norge finnes det lite informasjon om strikkemønstre som ble brukt før i tiden.

Noe av grunnen kan kanskje være at det de pleide å gjøre var å se etter et ferdig strikket plagg eller en sokk.

Den sokken jeg er begynt å strikke nå heter Lofotlæsta og den skal det visstnok ikke finnes oppskrift på.

Den har levd videre ved at nye strikkere har sett etter en ferdig strikket sokk og slik har dette mønsteret vandret videre.

Hvor gammelt det er vet jeg ikke.

Kanskje noen av dere andre vet det?

Jeg har også sett dette mønsteret hos en dame som sendte meg ett bilde jeg kunne se etter.

Nå skal jeg altså prøve meg på å “strikke av” mønsteret etter bildet jeg har.

Jeg har prøvd å lete litt, men jeg klarer ikke å finne ut at dette mønsteret er utgitt noe sted, så det kan nok stemme at denne oppskriften har overlevd ved å blitt “strikket av” gjennom generasjoner.

Slik som det har vært med mye annet håndarbeid, baking, matlaging og andre gamle tradisjoner.

Ganske så spennende og interessant.

Slik er det jo gjerne med gamle oppskrifter på for eksempel lefser også.

Der står det ofte: Mel til passe deig.

Til passe deig??

Hvordan i huleste kan man vite hva som er passe deig når man aldri har bakt lefser før??

Det er jo slikt som har blitt lært videre fra generasjon til generasjoner og som har ligget i håndlaget til de som bakte.

Når da det kommer en generasjon som aldri har prøvd det før, kan det bli vanskelig å vite hva som er mel til passe deig.

Uansett, så er dette strikkeprosjektet her veldig morsomt og mens jeg strikker så undrer jeg meg over hvem som egentlig oppfant dette mønsteret på denne sokken og hvordan det har overlevd opp gjennom tidene.

Jeg liker tanken på at dette mønsteret kan ha blitt lært videre fra mor til datter og fra bestemor til barnebarn og videre til nabokjerringer og annen familie rundt omkring.

Har mønsteret oppstått i Lofoten eller kanskje et helt annet sted?

Jeg er spent på om dette blir bra til slutt.

Foreløpig ser det greit ut og jeg bruker Sterk fra restegarnskassene mine.

Copyright: Strikkekjerring

Ser dere nysnøen i fjellene??

Jeg kan fortelle dere at det er så mye som 3 varmegrader ute.

I all elendigheta gir det jo tross alt noen fordeler.

Som for eksempel at gresset gror svært sakte og dårlig, så vi trenger ikke å slå plenen.

Vi trenger heller ikke å bruke penger på solkrem, myggolje, grillkull, bikini, sandaler eller solbriller.

Dessuten har vi så billig strøm at vi faktisk får betalt for å dusje!

Slå den du!

Noen fordeler skal man jo ha.

At vi vurderer om vi burde legge om til vinterdekk og frykter for at vi skal bli fri for ved i vedskjulet, nevnes IKKE med ett ord.

Men, vi står `an a!

 

HA EN KJØLIG AFTEN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

8 kommentarer
    1. Har vært borti oppskrifter på lefser, smultringer og spekulasi hvor melmengden har vært oppgitt “til passe deig”. Bestemora mi brukte å bake noe hun kalte sprengførbikake, måleenhet var kopper, og en liten dæsj bakepulver. Oppskriftene forandret seg fra gang til gang, og når hun ble riktig fornøyd med resultatet var kommentaren: “Da va no skit at en ikkje notert ner oppskrefta”.

      1. Det er helt typisk at det står slik i gamle oppskrifter.😅
        Helt håpløst å skulle prøve å følge de oppskriftene.😂
        Ja, det var skit at hun ikke noterte når det ble bra.😅👌🏻

    2. Strømmen er ikkje noe å si på. Her har vært 0 øre i heile dag. Det kan la seg høre. Hehe.
      Vått og surt her og, nysnø i fjella hver dag. Eg var på besøk hos eldste datter og svigersønn heile pinsen pluss 2 dager.Veldig fint vær å være inne i….
      I morra skal eg passe en hund, en liten “hårball”, Tibetansk Spaniel. Eg er bestemora, så vi går godt sammen. 😍
      Ha en fin torsdag.

      1. Helt enig.🤩👌🏻
        Billig strøm er kjekt opp i alt med det dårlige været nå.😅
        Kos deg masse i dag med hunden.🥰

    3. Ja, noen fordeler skal man ha når man bor nordpå også! 😀
      Artig med slike nedarvede strikkemønster og bakeoppskrifter. Mora mi er flink på begge sortene 😂

      1. Ja, det skulle bare mangle.😅🫣
        Hvis noen trenger å kjøle seg ned, er det bare å komme hit.😂
        Jeg tror det er mange av de eldre som bruker oppskrifter der det er en dæsj av det og mel til passe deig.😨

    4. Fikk oppskrift på lefsa av svigermor og skulle prøve mange år etter. Mel til passe deig sleit jeg med, men jeg hadde bare litt og litt i gangen. Det gikk greit, men kan si det ble med den ene gangen.
      Lykke til med de lofotlæsta. Dem strikket vel uten oppskrift. Ikke vet jeg.
      Skal til byen på sommerdekk, man skal ikke over noen fjell. Går vel bra.

      1. Det skjønner jeg godt.😅
        Det er litt greit å vite hvor fast den deigen skal være.🫣
        Kjør forsiktig!😱

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg