Kreative TV-serier

Vi kan alle være enige om at det finnes alt for få kreative TV-serier.

Copyright: Strikkekjerring

Den eneste TV-kanalen som har forstått at det kan være lurt å satse på kreative TV-serier, er NrK.

Litt merkelig i grunnen.

TV2 for eksempel.

De satser gjerne på serier som mange liker å se på, men serier om håndarbeid fins ikke hos dem.

Så hvis man skal se TV-serier om håndarbeid og kreativitet, så må man vende seg til statskanalen NrK.

Hvis du liker å sy, kan du se Det Store Symesterskapet på denne kanalen.

Du har kanskje sett den norske produksjonen?

Det fins også en britisk versjon og de er akkurat kommet med en ny sesong hvis du har sett de første.

Her er det mange fine sytips å hente.

Søm er blitt populært og er veldig “upcoming”, så her er det kun NrK som har skjønt at å sy klær og drive med redesign er supertrendy.

Hvis du tok en titt rundt deg på 17. Mai, la nok du også merke til alle de hjemmesydde festdraktene.

Sydd av gamle tekstiler, som broderte duker, gardiner eller gamle kjoler.

Både er nye syere opptatt av gleden ved å skape selv, men de er også opptatt av økonomi, miljø og bærekraft.

Her har TV-kanalene definitivt et ubrukt potensiale til å lage mye mer stoff til nye TV-serier.

Copyright: Strikkekjerring

Godt voksne damer er også begynt å finne frem til sygleden igjen.

Før i tiden brukte man symaskinen fordi man “måtte”.

Klær skulle repareres og mange i familien trengte klær som man måtte sy.

Ofte av andre avlagte klær eller i stoffer som ikke var gode å sy i.

Nå kan man få tak i de lekreste stoffer og lage de fineste plaggene selv.

I tillegg får man unike plagg som ikke kan kjøpes og de kan tilpasses helt perfekt etter egen kropp.

En annen viktig ting er at dagens symaskiner gir helt andre muligheter enn før.

Ikke minst fins det mange forskjellige maskiner, som man kan sy virkelig profesjonelle sømmer med,

slik at du ikke kan se om plagget er hjemmelagd eller kjøpt.

Å skape noe selv, enten det er med strikking eller søm, gir stor glede og mestringsfølelse, som jeg faktisk vil påstå gir oss et mer lykkelig liv.

Det burde flere enn bare NrK skjønne.

Har du forresten sett Drømmeslottet?

På NrK selvfølgelig!

Der kan du følge Angel og Dick mens de pusser opp et gammelt slott i Frankrike.

Der er kreativiteten stor og vi får se så mye mer enn hammer, sag og maling.

Anbefales på det sterkeste!

Du finner også en serie som heter Strikkedilla på NrK.

Absolutt vel verdt å se den også.

Copyright: Strikkekjerring

Sist, men ikke minst, kan du også se Hygge i Strømsø, som også har veldig mange kreative tips innen både strikking, matlaging og tips til ting du kan lage selv.

Mange timer med kreativ hygge altså!

NrK!

Dere har skjønt det!

På bildene du ser her, er starten på en vimpelrekke jeg holder på å sy.

Jeg har lite tid til kreative ting for tiden, men jeg prøver å få sydd og strikket litt hver dag.

Da blir jeg absolutt et bedre menneske å ha i hus, he, he…

Helga står for døren og det betyr at jeg har enda mer å gjøre, så dette blir nok også en travel dag.

 

HA EN KREATIV FREDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

12 kommentarer
    1. Jeg og C ser Drømmeslottet! En fantastisk serie og et fantastisk slott og fantastiske mennesker = fantastisk hehehe Men wow så kreative de er!

      1. Vi ser også Drømmeslottet begge to.🤩
        Veldig bra serie med herlige mennesker.😍
        Symesterskapet ser jeg dog alene.😅🫣

    2. Forstår ikke helt… Drømmeslottet har fått en del kritikk har jeg lest… de har ikke oppført seg ordentlig? mobbing? Hmmm men en fornøyelig serie på NRK ja 🙂

      1. Jeg har også lest om det.
        Det må være ting vi ikke har fått med oss på skjermen.🤔
        En fornøyelig serie å se på er det hvertfall.🤩

    3. Drømmeslottet er vel nesten helt fantastisk! Her ser vi ofte 2 episoder hver kveld🙂 må vel nesten begynne å «spare»på de, tror vi er ferdige med sesong 5 nå🙂

      1. Helt enig!🤩👌🏻
        Jeg må også begynne å «spare» på episodene. Vil jo ikke at det skal ta slutt.😅

    4. Enig med deg i at kreative handarbeidsprogrammer må være i vinden nå. Jeg har sett en eller to episoder av det britiske syprogrammet. Underholdende, faktisk! 😀

      1. Det er det.🤗👌🏻
        Veldig fine «feelgoodserier» og gir inspirasjon til egne prosjekter.🤩🧶🧵

    5. Eg har sett Drømmeslottet flere ganger….Hehe. Lika det! Ser serien Escape to the Chateau hver ettermiddag på Livsstil.
      Fleire kreative engelskmenn. Hygge i Strømsø har gensermønster. Den har eg strikka to av. Veldig hyggelig program.
      God helg. Husk å ta pauser. 🌸

      1. Det skjønner jeg godt.🤩
        Det kan godt hende jeg må se serien på nytt når jeg er ferdig.🥰
        Det er en fin serie med mange gode kreative løsninger.🧶🧵🪡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg