Kjukene ble til farger!

Tada!

Nå er kjukene blitt til farger på garnet mitt.

Copyright: Strikkekjerring

Garnet jeg farget med kjukene er nå ferdig tørket og kan tas i bruk.

Den hvite Ask ble til en beigebrun farge og den lysgrå lammeulla fra villsau, ble til en grågrønn farge.

Når man skal plantefarge garn, er det best å bruke garn som ikke har vært kjemisk behandlet eller farget fra før.

Det vil si naturfarget ull eller garn fra villsau eller pelsull som er naturlig grått i utgangspunktet.

Dette var en spennende prosess å prøve, siden jeg ikke har farget med kjuker før.

Som oftest får man gule eller gulgrønne farger av mange planter, men disse har kan fint brukes sammen med dem.

Copyright: Strikkekjerring

Dagen i dag har startet kjempefint med sol og ganske bra varme.

Jeg skal ut i hagen å gjøre en nødvendig jobb der.

Rabarbraen har vokst godt i det siste, så om ikke lenge kan den brukes til kaker, syltetøy og saft.

Jeg gleder meg til å smake!

 

HA EN STRÅLENDE MAILØRDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

16 kommentarer
      1. Ja, det er en del jobb, men det er litt sånn slow motion jobb og det liker jeg av og til.
        Når alt i livet skal gå så fort, er det godt med noe slike prosesser som tar litt tid og som skal gå sakte.

    1. Oj, rabarbraen din var kommet lang. Vet ikke om min har stukket opp, kanskje den vokser nedover :D.
      Det ble fine farger, så myke. Artig med garn farget av naturmateriale. Har vært med på plantefarging for noen år siden.Kjuker kan brukes til mye, kommer an på hvilket tre den vokser på. Du har chaga som er en helsebringende te. Noe kan brukes til “plaster”. Veldig spennende slikt.

      1. I dag har jeg smekket på litt gjødsel også, så nå håper jeg rabarbraen spretter i været.😂Ja, har forstått at kjuker kan brukes til mye. Veldig spennende å lære seg om plantene.🧶🌱 Ha en flott lørdagskveld.🤩

      1. Ja, det har jeg prøvd flere ganger. Den trenger ikke å beises, men den må gjæres før man bruker den.🧶👍🏻

    2. Fargene ble nydelige, gøy å farge garn selv. Har lest om det i blader og sånn også, og har lyst til det selv også..farge garn. Ser morsomt ut. Man får noe som ikke alle andre har!
      Kos deg i hagen og nyt 🙂

      1. Ja, det er helt sant.🧶🌱
        Det er tilnærmet umulig å få lik farge hver gang, så det gjør at man får helt unike farger. Det er slett ikke vanskelig, bare en sånn slow motion prosess og det er godt av og til i et travelt liv.🤗

    3. Fargene på garnet ble jo helt nydelig.<3
      Syns du skal lage deg ei god rabarbrasuppe også. Nyt den kald med et lite dryss kanel på toppen. Herlig på en varm sommerdag. :))

      1. Ja, det er sååå godt!
        Når man kan spise rabarbrasuppe og rabarbragrøt, da er det sommer.🤩🌱🤩

    4. hvor mange gram blåtre brukte du og hvor mange gram garn?
      har du prøvd å farge med kanelkjuke?
      messinglav kan også gi en lignende farge

      beste hilsen kjersti

      1. Jeg husker ikke hvor mye jeg brukte, men jeg skal prøve finne ut av det.😅
        Kanelkjuke har jeg ikke prøvd. Den er ikke så lett å finne her, dessverre.
        Steinlav har jeg prøvd, men ikke messinglav.
        Jeg gleder meg til en ny plantefargingssesong snart er i gang.🤩🌱

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg