Julegenser – Gratis mønster

Siste dagen i september i dag og nå er det på tide å begynne å tenke på julestrikken.

Copyright: House of yarn

Hvis man skal strikke en julegenser til seg selv eller noen andre i familien, er det lurt å begynne nå.

Å strikke en genser tar tid, særlig hvis det er en del mønster og garnet ikke er så tykt.

Men så får man jo et plagg man blir veldig fornøyd med og kan bruke masse.

Julegensere kan man jo ta fram år etter år og bruke på nytt og på nytt.

Copyright: House of Yarn

Denne her er strikket i Sterk, ett av mine favorittgarn.

Garnet er utrolig godt å strikke med og gir et jevnt og fint resultat.

Ikke minst er det et garn som er mykt og godt mot kroppen.

I fjor strikket jeg 5 julegensere før jul.

Alle 3 sønnene mine, min svigerdatter og forloveden til mellomstemann fikk julegenser.

Jeg lurer på om jeg skal strikke julegenser til meg og Musikermannen i år?

Hvis jeg får tid, havner de nok på pinnene tenker jeg.

Copyright: House of Yarn

Mønsteret til denne fine genseren kan du laste ned gratis og sette i gang og strikke med en gang hvis du har garnet i hus.

Å legge opp til ett nytt prosjekt til helgen er alltid morsomt.

 

MØNSTER: REINSDYRGENSER

Garn: Sterk

Størrelser: XXS-3XL

Pinner: 3 og 3.5 mm

Copyright: Strikkekjerring

Se på utsikten!

Dette er utsikten fra uteserveringa på jobb i går kveld.

Det ser nesten ut som et maleri.

Finværet vi skulle hatt i sommer, kom i september.

Det blir jo ikke i nærheten av varmen som man har på sommeren, men et lite plaster på såret er det likevel.

I går ble det lang dag på jobb med Strikkekafe på kvelden og det er alltid koselig å møtes, strikke, skravle og spise kake.

I dag har vi en jubilant som skal feire bursdagen sin hos oss, så da skal det lages mer mat og dekkes bord.

Jeg fortalte at Musikermannen kom hjem fra en innholdsrik reise i går og han var glad for å skulle legge seg i sin egen seng i går kveld.

Men da han skulle gå opp trappa, hørte jeg et hyl og han ropte at jeg måtte komme med hodelykt, briller og pinsett.

Han kom jumpende ned igjen, mens blodet rant under foten hans.

Det blødde så mye at det var vanskelig å se hva han hadde tråkket på.

Etterhvert fikk vi unna såpass mye blod at vi klarte å lokalisere et glasskår og fikk det ut av foten.

Jeg fikk stoppet blødningen sånn noenlunde og bandasjert foten og ikke minst vasket opp alt blodet som var i både gangen, trappa, kjøkkenet og stua, slik at vi kunne ta kveld.

Jeg fant ikke noe som var knust, så jeg skjønner ikke helt hvor glasskåret kom fra.

Aldri en kjedelig dag i dette hus altså!

Helga består av mye jobb, men jeg håper det også blir noen timer med tid til å fortsette oppussingen av kjøkkenet.

Jeg begynner å bli skikkelig matlei nå og kjenner at jeg har lyst til å lage skikkelig middag.

Det blir nok ikke mulig å få til denne helga, men kanskje neste helg??

 

HA EN FORMIDABELT FIN FREDDA!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

6 kommentarer
    1. Nå har jeg lært hvilken pave som satt kortest tid, jeg har sett musa i gresset, vært i 75-årslag, vært på villtur med en gubbe som klarte komme seg hjem (så bra, haha) og i det hele tatt. Liker veldig godt musikken til Terje Tyskland, han er en av mine favoritter av norske artister som synger på norsk. Bjørn Jens hadde jeg nesten glemt, men pga deg ‘spilles’ «Mackøl og måseegg» inni hodet mitt ‘as we speak’, huff.. hehe.. liker sløyfe-engasjementet ditt, en utrolig viktig sak. Fin fin dag videre til deg 🥰

      1. Ja, sånn går no dagan….🤣😂👍🏻
        Det fins veldig mye bra norsk musikk. Hjemme spilte vi veldig mye musikk da jeg var lita. I selskapet til pappa laget vi en spilleliste med 3.5 time med slik mimremusikk. Terje Tysland og Bjørn Jens var noen av dem.🤩🤗

    2. Det var litt av en hjemkomst på mannen, og jeg håper det går bra med foten hans. Noe det sikkert gjør med god pleie fra deg 🥰 Dere har en fantastisk utsikt, så vakkert. Når noen sier julegenser til meg, så tenker automatisk på disse amerikanske variantene som er litt vel mye. Denne du viser her er veldig fin og ikke så busy. Ha en fortsatt fin fredda, klems 🤗

      1. Det går heldigvis bra med foten.😊Enda godt vi fikk ut glasskåret.😨
        De florere julegenserne kan jeg også styre min begeistring for.😅
        Riktig fin fredag!🤗

    3. Det var en nydelig genser. Blir spennende å se om du tryller frem noen flere. Du rekker jo det meste.
      Den utsikten, sukk………….
      Kos deg med kvelden og sånn…

      1. Jeg har lyst til å lage julegensere til meg og mannen også, men om det blir til denne jula er jeg ikke så sikker på.😅🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg