Hashimotos – Hva er det??

En av sykdommene jeg har er Hashimotos Tyreoditt.

Da jeg hørte det første gang, syntes jeg det hørtes ut som et japansk kjernekraftverk.

Copyright: NHI

Hashimotos Tyreoiditt kjennes kanskje først og fremst under navnet lavt stoffskifte.

Hva er så stoffskiftet?

Enkelt forklart kan man si at det er motoren i kroppen vår, som får alle funksjoner til å virke.

Alle vet at virker ikke motoren, så er det vanskelig å kjøre bilen.

Sånn er det med kroppen også.

“Motoren” vår sitter i halsen vår, i skjoldkjertelen.

Hashimotos Tyreoiditt er en autoimmun sykdom. Autoimmun betyr at immunforsvaret vårt får for seg at noen celler i kroppen vår er inntrengere og da blir immunforsvaret vårt veldig hissig og gjør sitt beste for å ødelegge cellene som de oppfatter som inntrengere.

Det samme skjer for eksempel ved Diabetes type 1, bare ett annet sted i kroppen.

Når immunforsvaret vårt har angrepet cellene i skjoldkjertelen og begynner å ødelegge dem, får vi lavt stoffskifte, altså Hasimotos Tyreoiditt.

Det vises i blodprøvene våre. Vi får forhøyet Anti-TPO, som forteller oss at vi har en betennelse i skjoldkjertelen og vi får ofte et struma på halsen. Det er ikke smertefullt, men vi kan føle oss øm på halsen og det kan være tungt å svelge.

På blodprøvene måles også noe som heter TSH, som er et Thyroid-stimulerende hormon, som er laget av hypofysen i hjernen.

Skjoldkjertelen vår lager 2 Thyoridhormoner, T3 og T4.

Det aktive hormonet T3 skal omdannes i T4 i magen.

Når dette blir ødelagt i kroppen, kommer ikke disse hormonene inn i blodet, for å gå videre ut i cellene våre, som skal gjøre sin reise rundt i kroppen. Litt det samme som Diabetes. Maten vår blir stående i blodet hvor insulinet skal gjøre jobben sin for at maten skal gjøre nytte for seg i cellene og rundt i kroppen vår. Da må vi ha insulin for å hjelpe oss.

Copyright: NHI

Lavt stoffskifte kan man gå med en stund før du utvikler Hashimotos.

Ikke alle med lavt stoffskifte har Hashimotos, men det har jeg.

Etterhvert vil man bli så dårlig at man vil oppsøke lege, slik jeg gjorde.

Siste gang jeg var hos legen overhodet, var 7 år før, så jeg gikk lenge før jeg dro til legen.

Men når jeg begynte å svime av, kaste opp og ikke klarte å holde meg våken en dag, dro jeg til legen, som ganske kjapt påviste Hashimotos.

Å ha lavt stoffskifte, har mange symptomer og det føles svært ofte som å jobbe med håndbrekken på.

Man blir satt på medisiner, som oftest Levaxin, som kan fungere bra for veldig mange.

For meg har det ikke virket så bra, så jeg har også en annen medisin som heter Liothyronin.

Det ser ut til at hos meg så har jeg en type der medisinene må reguleres hele tiden, så jeg har tett og ofte oppfølging fra Balderklinikken i Oslo, som er eksperter på stoffskiftet ditt.

Jeg har mange symptomer og kan ikke lenger slite meg ut for mye.

Stresser jeg eller jobber for hardt, blir jeg liggende i flere timer på badegulvet, kaster opp og har magesjau og er veldig svimmel.

Hos meg har det også ballet på seg og jeg har fått flere andre sykdommer.

 

Disse hormonene styrer:

-stoffskiftet

-hjernens utvikling (man sliter med konsentrasjonen og får ofte “hjernetåke”

-pust, hjerte, nervesystem, kroppstemperatur, muskelstyrke, tørr hud, menstruasjonssykluser, vekt og kolesterol øker

-trøtthet

-vektøkning

-kuldeiintoleranse

-ledd- og muskelsmerter

-forstoppelse

-tørt, tynt hår

-tunge eller uregelmessige menstruasjoner eller problemer med å bli gravid

-depresjon

-hukommelsesproblemer

-en bremset hjertefrekvens

 

Når ikke disse funskjonene er i perfekt balanse, kan man altså få mange, mange forskjellige symptomer.

Veldig mange ganger får man ikke bare denne autoimmune sykdommen, men det er svært vanlig å få flere,

som Revmatoid Artritt, Addisons Sykdom, Vertiligo, Lupus, Diabetes, Pernisiøs Anemi m.m

Man har også større sjanse for andre problemer og sykdommer.

Man må følge med at man har rett nivå på vitaminer i kroppen, som ofte ikke er på stell.

Kosthold og trening er viktig å passe på.

Hashimotos Tyroiditt er altså en variant av stoffskiftetrøbbel.

Det fins også flere andre varianter som for høyt stoffskifte og en annen type som heter Graves.

Føler du deg ikke bra, så gå til legen og husk også å be om blodprøver av stoffskiftet ditt.

Vær flink å gå til legen! Særlig etter fylte 40 år.

Gå hvertfall en gang i året og sjekk opp at alt er i orden med deg.

Mange slike autoimmune sykdommer kommer snikende på deg og du kan gå lenge før det blir oppdaget.

Å få hjelp tidlig kan spare deg for mye trøbbel.

 

HA EN RIKTIG FIN 16. MAI!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

6 kommentarer
    1. Det er så fint at du skriver om dette Elin🥰 det er blitt den nye folkesykdommen. I Stoffskifteforbundet er vi 8400 medlemmer nå, og det sier bare litt… iflg reseptregisteret er det over 12000 (2018) bare i Nordland med stoffskiftesykdom. Så må jeg rette deg bittelitt på T4 og T3;
      T3 er det aktive hormonet. I kroppen omdannes T4 til T3 og det er T3 som aktiviserer prosesser i cellene. Levaxin er T4 og mange klarer seg fint på denne. Liotyronin er T3, som mange bruker i tillegg som en kombinasjonsbehandling.

    2. Ja de forskjellige diagnoser kan ha rare navn 😅😁🥰

      Viktig å ta turen til lege for sjekk en gang i årer alt ettersom… ❤
      Av og til blir det for mange ganger – men bedre med en sjekk for mye enn en gang for lite😊

      God dag til deg 😊

      1. Ja, det er mye rare navn på sykdommer, gitt.😅 Det er bedre å gå en gang for mye å sjekke, enn at sykdommer blir oppdaget for seint. Ha dn riktig fin mandag.🦋

    3. Nå lærte jeg mye nytt. Har ikke visst så mye om lavt stoffskifte, og alt det kan føre til, selv om jeg ofte har fått spørsmål om jeg ikke har lavt stoffskifte pga div helseplager. Men hos meg er det visst bra.
      Synes det er ganske utrolig at du orker å jobbe så mye som du gjør når du sliter med dette.
      Som du sier, viktig å gå en gang for mye enn for lite til legen ❤️

      1. Ikke sant? Det kan være fint å vite litt om det.😊Særlig når man har andre ting man sliter med, slik som du også har.💜 Det er ikke alltid like lett, nei, særlig ikke fordi man har eget firma.🦋

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg